IInformacje o dziele:
Sygnowany p. d.: J [herb Tarnawa] M | 910 Na odwrocie stempel „12”. Fantastyczne – wysnute z dawnych mitów – postacie Chimery, Harpii czy Meduzy to częste motywy obrazów Malczewskiego. Także i w tym autoportrecie zamyślonemu artyście towarzyszy piękna acz groźna zjawa kobieca o wężowych włosach. To Erynia, straszliwa bogini zemsty, uosabiająca nękające człowieka lęki i wyrzuty sumienia. Za taką interpretacją tej postaci przemawia powstały w tym samym roku obraz Erynie (Galeria Raczyńskich w Rogalinie), przedstawia-jący trzy podobne, uśmiechnięte kobiety w zapaskach, z wężami we włosach, towarzyszące artyście i jego siostrze Helenie. Prezentowany tu Autoportret z Erynią jest równocześnie, swego rodzaju, przypomnieniem Harpii we śnie z 1906 r. – w obu myśli artysty zajmuje piękna zjawa kobieca, note bene postać o rysach Marii Balowej, wielkiej miłości artysty. Obraz nigdy nie był wystawiany ani reprodukowany.Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2000-06-04 | 200 000 zł | 400 000 zł | N/A PLN USD |