IInformacje o dziele:
Obraz z 1863 roku, sygnowany p.d.: Józef Brandt
Na odwrocie dwa owalne stemple: 1. z czytelnym słowem: Wien; 2. z czytelnym fragmentem napisu: Malerlen...| von | A.Schutzman | München Odnalezienie Pochodu lisowczyków jest prawdziwym wydarzeniem. Jest to bowiem jeden z najważniejszych obrazów Brandta, dzieło które zapoczątkowało jego wielką międzynarodową karierę.
Obraz znany też jako Lisowczycy powracający z wyprawy wymieniany jest we wszystkich mo-nografiach i niemal w każdej publikacji dotyczącej artysty. Równocześnie jest to obraz nieznany dotąd z autopsji, a jedynie z dawnej miedziorytniczej reprodukcji i – nielicznym – ze starej fotografii.
Wystawiony w 1863 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych spotkał się z takim zainteresowaniem, uznaniem i pochwałami, że zarząd Towarzystwa zdecydował się reprodukować go jako premię dla swoich członków. Obraz został wysłany do Berlina, gdzie w 1864 Hermann Droehmer wykonał jego miedziorytniczą reprodukcję.
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2000-06-04 | 350 000 zł | 720 000 zł | N/A PLN USD |