IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: P. Michałowski Prezentowana akwarela Dyliżans wykazuje bliskie analogie z Dyliżansem znajdującym się w zbiorach krakowskiego Muzeum Narodowego (38,8 x 54 cm, nr inw. III-r.a.46). Obie prace powstały zapewne podczas pierwszego pobytu Michałowskiego w Paryżu, w okresie gdy malował w pracowni Charleta, póki, jak pisze córka artysty, własnej sobie nie urządził (...). Odtwarza wszelkiego rodzaju przedmioty miejscowe: targi końskie, ciężkie normandzkie konie, ładowne wozy, zaprzęgi i pojazdy pocztowe, malleposty, dyliżanse, których fizyognomia we Francji podówczas była tak rozmaita. ‘Masz kopalnię złota w palcach’ mówi mu Charlet, który konie jego kopiuje do swoich obrazów lub każe mu swoje poprawiać i chętnie jego rady zasięga.” Akwarele Michałowskiego cieszą się wówczas ogromnym powodzeniem i „cały Paryż lata za jego końmi: artyści, amatorowie, znawcy, nieznawcy.Piotr Michałowski:
Piotr Michałowski (Kraków 1800 – Krzysztoforzyce / Krzyżtoporzyce 1855) był najwybitniejszym malarzem epoki polskiego romantyzmu, a jego twórczość jest zjawiskiem w skali europejskiej. Wszechstronnie utalentowany, w latach 1815-1821 studiował nauki przyrodnicze, prawo, historię i języki na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Getyndze. Równocześnie od dzieciństwa uczył się rysunku w krakowskich pracowniach M. Stachowicza, J. Brodowskiego i F. Lampiego. Pracował w administracji Królestwa Polskiego jako naczelnik hut i radca górniczy. Podczas powstania listopadowego kierował produkcją broni i amunicji w hucie w Białogonie. W latach 1832-1835 przebywał w Paryżu i studiował w pracowni Nicolasa Toussainta Charleta. Był znakomitym malarzem koni, a jego obrazy i akwarele zyskiwały podziw i ogromne powodzenie, tak że „cały Paryż latał za jego końmi“. Po powrocie do kraju przebywał głównie w swoich majątkach - Krzyżtoporzycach i Bolestraszycach, zajmując się ich administracją. Wiele podróżował po Europie, wyjeżdżając do Londynu, Wiednia, Karlsbadu, do Belgii, Holandii i jeszcze kilkakrotnie do Francji. W latach 1848-53 pełnił funkcję Prezesa Rady Administracyjnej Miasta Krakowa. Malował dynamiczne kompozycje batalistyczne z wojen napoleońskich, konne portrety wodzów i hetmanów, portrety rodziny i przyjaciół, a także portrety chłopów. Jego obrazy olejne i akwarele, łączące siłę wyrazu z wrażliwością na naturę, odznaczają się śmiałym rysunkiem, syntetyczną formą, wartościami koloru, swobodą techniki malarskiej i romantyczną żarliwością polskiego patrioty.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1998-10-18 | 20 000 zł | 20 000 zł | N/A PLN USD |