Agra Art | Aukcje

- 14 marca 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOZIETULSKI POD SOMOSIERRą, 1855
Nr:
5117
Technika:
pastel, płótno
Wymiary:
41 cm x 51 cm
Cena wywoławcza:
32 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: H. Pillatti | 1855.
Na odwrocie napis farbą na płótnie: ze zbioru Fr Hr Łubien = | = skiego | Kozietulski | przez H: Pillatti. Na górnej listwie krosien lakowa pieczęć z herbem rodu Łubieńskich Pomian (w złożonej odmianie, właściwej dla linii hrabiowskiej) i dewizą: HARDY MOCNYM SŁABYM BRAT.
Obraz, wg informacji obecnych właścicieli, pochodzi ze zbiorów książąt Czartoryskich. Pierwotnie, wg napisu na odwrocie, należał do Franciszka Łubieńskiego (ur.1834), właściciela majątku w Kazimierzy Wielkiej w dawnym powiecie pińczowskim. Był on wnukiem Franciszka Łubieńskiego (1784-1726) kapitana szwoleżerów gwardii napoleońskiej i stryjecznym wnukiem Tomasza Łubieńskiego (1784-1870), dowódcy 1. szwadronu pułku szwoleżerów gwardii. Obaj byli uczestnikami kampanii hiszpańskiej Napoleona i bitwy o przełęcz Somosierra stoczonej 30 listopada 1908 roku. Pillati przedstawił tu epizod z tej sławnej bitwy, w której o zwycięstwie zadecydowała brawurowa szarża polskich szwoleżerów, pod dowództwem pułkownika Jana Hipolita Kozietulskiego (1778-1821), na piechotę i baterie hiszpańskich armat.

Henryk Pillati:

Henryk Pillati (Warszawa 1832 - Warszawa 1894) pochodził z rodziny inteligenckiej; jego młodszy brat Ksawery (1843-1902) był również malarzem. Studia artystyczne rozpoczął w 1845 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jednak w 1848, wobec konieczności zarobkowania musiał przerwać naukę. Zajął się wówczas ilustratorstwem oraz malowaniem obrazów rodzajowo-historycznych. Od 1852 malował też obrazy do dekoracji wiślanych statków pasażerskich. Należał wówczas go grupy młodych artystów, "cyganerii" skupionej wokół Marcina Olszyńskiego. Dzięki prywatnym stypendiom w latach 1853/54 i 1857/58 dwukrotnie był w Paryżu, gdzie uczęszczał do École des Beaux-Arts oraz kopiował obrazy w muzeach. Wyjeżdżał do Włoch i Monachium, gdzie podobno studiował w Akademii. Od 1858 stale przebywał w Warszawie. Swoje obrazy wielokrotnie wystawiał w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i w Salonie Krywulta w Warszawie oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Jako ilustrator współpracował z czasopismami warszawskimi, głównie z "Tygodnikiem Ilustrowanym" i "Kłosami". Ilustrował też wydawnictwa książkowe, m.in. Pisma J. I. Kraszewskiego, Pisma A. Mickiewicza, Bajki i powiastki S. Jachowicza, Śpiewy historyczne J. U. Niemcewicza (razem z Juliuszem Kossakiem). W roku 1879 wyjechał do Petersburga, by objąć posadę w tamtejszym wydawnictwie. Jednak pogłębiająca się choroba alkoholowa tak dalece nadwerężyła jego siły i zdrowie, że wkrótce brat Ksawery musiał zabrać go z powrotem do Warszawy. Chory i zniedołężniały, spędził ostatnie lata w przytułku Towarzystwa Dobroczynności. Losy artysty, który ulegając nałogowi zaprzepaścił swój wielki talent, opisał Wiktor Gomulicki w noweli Malaria. Pillati malował głównie, dość konwencjonalne, ale pełne życia sceny historyczne i batalistyczne; szczególnie chętnie walki i potyczki konne ze Szwedami. Malował też obrazy rodzajowe, odznaczające się humorem i zmysłem obserwacji typów, gestów i zachowań ludzkich. Miał wielkie poczucie koloru, ale swoje obrazy traktował dość szkicowo, malując przeważnie w oparciu o pamięć i wyobraźnię. Lekkością i swobodą wyróżniają się rysunki artysty; wiele z nich przedstawia osoby i epizody z życia "cyganerii" warszawskiej.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-03-14 35 32 000 zł - N/A PLN USD