Agra Art | Aukcje

- 14 marca 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NAPOLEON W BITWIE POD PIRAMIDAMI, OK. 1923
Nr:
5151
Technika:
akwarela, papier
Wymiary:
59 cm x 78.5 cm
Cena wywoławcza:
26 000 zł
Cena uzyskana:
26 000 zł

IInformacje o dziele:

Zygmunt Waliszewski, jak pisał o nim Józef Czapski, „kochał się w Napoleonie i znał wszystkie jego bitwy“. Dzisiaj znamy tylko kilka jego prac o tematyce napoleońskiej, można jednak przypuszczać, że namalował ich więcej. Na ostatniej, monograficznej wystawie dzieł artysty - obok dwu wersji Bitwy pod piramidami - pokazano jeszcze akwarelę Przejście wojsk Napoleon przez przełęcz św. Bernarda potraktowaną z równą dozą ciepłego humoru.

Akwarela wymieniona w:
- Wystawa prac nieznanych. Zygmunt Waliszewski zapomniany - odnaleziony, Kazimierz Mitera w służ- bie sztuki, [wstęp Hanna Bartnicka-Górska] „Rempex“, Warszawa 1993, nr kat.6;
- H.Bartnicka-Górska, A. Prugar-Myślik, Zygmunt Waliszewski 1897-1936. Wystawa Monograficzna.
Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1999, s. 182, nr kat. II/13(porównaj też: kat. nr II/137 oraz II/138)

Zygmunt Waliszewski:

Zygmunt Waliszewski (Petersburg 1897 – Kraków 1936) malarz, scenograf, ilustrator. Wykazując od dzieciństwa duży talent plastyczny, edukację artystyczną rozpoczął wcześnie na Kursach Malarstwa i Rysunku prowadzonych przez Nikołaja Sklifasowskiego i Borysa Fogla początkowo w Batumi a następnie w Tyfilisie. Jako 13-letni chłopiec miał swoją pierwszą wystawę pt. „Cudowne dziecko”. Podczas pierwszej wojny światowej wstąpił do wojska i walczył na froncie północnym. Z frontu pochodzi wiele rysunkowych szkiców i portretów żołnierzy, znajdujących się obecnie w zbiorach MNW. Ranny, okres rekonwalescencji przechodził w Moskwie, nawiązując przyjaźń z tamtejszą bohemą artystyczną. Powrócił do Tbilisi i gdy w roku 1918 Gruzja proklamowała niepodległość, Waliszewski aktywnie działał wśród grona futurystów skupionych w tzw. „Uniwersytecie 41”. Wykonał wówczas awangardową formalnie kurtynę dla Państwowego Teatru Opery w Tbilisi. Zagrożenie bolszewickie spowodowało wyjazd artysty do Polski, gdzie w 1921 wstąpił do krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych do pracowni Wojciecha Weissa a następnie Józefa Pankiewicza. Nawiązał kontakt z krakowską awangardą, pisał rozprawy teoretyczne, projektował scenografię i kostiumy do sztuk teatralnych, wykonał dekoracje malarskie Sali klubowej futurystów „Gałka Muszkatołowa”. W 1924 wyjechał z grupą studentów tworzących tzw. „Komitet Paryski” na dalsza naukę do Paryża, gdzie prof. J. Pankiewicz zorganizował filię krakowskiej uczelni. Problem koloru zdominował jego prace i Waliszewski stał się jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu w sztuce polskiej 20-lecia międzywojennego. Ciężko chory, po amputacji nóg powrócił do Polski w 1930. Tu powstały duże kompozycje jak Wyspa miłości, cykl Uczt inspirowanych twórczością Veronesa, liczne pejzaże i martwe natury zaliczane do najcenniejszych jego dzieł. Jest autorem plafonu na Wawelu w Kurzej Stopce. Ponadto tworzył karykatury, scenki humorystyczne, projektował plakaty. Swoje prace prezentował na wystawach w kraju i za granicą m.in. w Paryżu (1930), Genewie (1931), Krakowie (1932), w Warszawie (1930, 1933) i na Międzynarodowym Biennale w Wenecji (1934). Jego prace posiadają, m.in. Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Ermitaż w Sankt Petersburgu. Duży zespół rysunków i akwarel znajduje się w Muzeum Sztuki Gruzińskiej w Tbilisi oraz w tamtejszych kolekcjach prywatnych. W roku 1999 w Muzeum Narodowym w Warszawie odbyła się jego wystawa monograficzna

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-03-14 70 26 000 zł 26 000 zł N/A PLN USD