Agra Art | Aukcje

- 14 marca 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PO ZAPASACH - RANNY, 1911/1912
Nr:
5155
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
46 cm x 55 cm
Cena wywoławcza:
230 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: Eug. Zak
W literaturze dotyczącej twórczości Eugeniusza Zaka prezentowany obraz występował pod dwoma tytułami: Po zapasach i Ranny. Wystawiany był kilkakrotnie: w 1912 na paryskim Salonie Niezależnych (Salon des Indépendants), w 1913/14 na wystawie „Mir Iskusstva“ w St. Petersburgu i w Moskwie, w 1926 ponownie na Salonie Niezależnych w Paryżu i wreszcie ostatnio, w 2004 na monograficznej wystawie w warszawskim Muzeum Narodowym.

Obraz wymieniany, opisany i reprodukowany w:
- Artyści polscy w tegorocznych wiosennych salonach paryskich, „Świat“ 1912, nr 18, il. s. 5;
- W. Michel, Maler Eugene Zak - Paris, „Deutsche Kunst und Dekoration“, t. 30: 1912, il. s. 371 (repr. pt. Ranny);
- „Mir Isskustva“, Obszczestwo Roszczenija Chudożestw, St. Petersburg, 1912, kat. nr 153;
- Wystawka kartin „Mir Isskustva“, Literaturno-Chudożestwiennyj Krużok, Moskwa 1912, kat. nr 173; - H. Bartnicka-Górska, J.Szczepińska, Katalog prac artystów polskich, wystawiających w Paryżu na: Salon des Indépendants, Salon d'Automne, Salon de Tuileries, Warszawa 1960 (in-editus; praca w maszynopisie);
- B. Brus-Malinowska, Eugeniusz Zak 1884-1926. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, s. 91, kat. nr 36, il.

Eugeniusz Zak:

Eugeniusz Zak (Żak) (Mogilno/Mohylno w dawnej guberni mińskiej 1884 – Paryż 1926) dzieciństwo spędził w Mogilnie (Mohylnie) i (od 1892) w Warszawie. W roku 1902 wyjechał do Paryża, gdzie studiował w École des Beaux-Arts u Jeana Léona Gérôme’a i w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. W 1903 podróżował do Włoch, był w Rzymie, we Florencji, Pizie, Mediolanie. Następnie pojechał do Monachium, gdzie przez pół roku kształcił się u Antona Ažbego. W 1904 powrócił do Paryża i zadebiutował w Salonie Jesiennym. W Paryżu pozostał do 1914, później przeniósł się do Vence i Nicei. Lata 1916-1921 spędził w Polsce. W 1921 wyjechał do Niemiec; mieszkał w Bonn (gdzie wykonał polichromie do willi architekta F.A. Breuhausa), później w Berlinie. W 1923 wrócił do Paryża. Wiele wystawiał, biorąc m.in. udział w paryskich Salonach, w wystawach w Barcelonie (1912), Wenecji (Biennale 1914), Wiedniu (1915). Czynnie uczestniczył także w polskim życiu artystycznym – należał do Tow. Artystów Polskich „Sztuka”, wystawiał też z Formistami, był współzałożycielem ugrupowania „Rytm”. Był jednym z najwybitniejszych polskich artystów tzw. École de Paris. Inspiracji szukał w sztuce renesansu, w malarstwie Cezane’a i Picassa. We wcześniejszym okresie twórczości malował portrety oraz wykonywał – inspirowane sztuką renesansową – sangwinowe rysunki głów i popiersi. Malował też idealizowane, liryczne i poetyckie w nastroju sceny w pejzażu, a po 1920 kompozycje figuralne z jedną lub kilkoma postaciami pasterzy, tancerek, arlekinów we wnętrzach lub w pejzażu. Jego obrazy przesycone są łagodnym nastrojem melancholii i zadumy. Wiotkie sylwetki przedstawianych postaci artysta poddawał swoistej stylizacji – wydłużając proporcje i nadając im giętkie, niemal taneczne pozy. Obrazy te odznaczają się dekoracyjnością, rytmicznymi, „tanecznymi” układami form, miękkim światłocieniowym modelunkiem, a często także efektami fakturowymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-03-14 75 230 000 zł - N/A PLN USD