Agra Art | Aukcje

- 4 kwietnia 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
BLASK ROZUMU, CHłóD OBSERWACJI..., 1988
Nr:
5248
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
130 cm x 160 cm
Cena wywoławcza:
3 300 zł
Cena uzyskana:
11 000 zł

IInformacje o dziele:

sygn. na odwr. l.g.: WŁODEK PAWLAK | „BLASK ROZUMU | CHŁÓD OBSERWACJI, PRECYZJA OBIEKTYWNEGO MYŚLENIA | 130 x 180 | 1988, na d. żerdzi krosien śr. nalepka wystawowa Kunsthaus w nieokreśl. mieście i danymi o obrazie w jęz. niemieckim, p.d. napis oł.: BEZNADZIEJA [c.d. do góry nogami:] ZABIJANIE CZASU | DEBILIZM

Obraz eksponowany byl na następujących wystawach: - Ars auro prior. Wystawa - sprzedaż, [org.] Polski Dom Aukcyjny, P.P.Desa Stary Rynek 48, [Poznań] 21-28 XI 1988 (kat., il. kol.);
- Graz 1988. Steirischer Herbst’88, [org.] Grazer Kunstverein, Stadtmuseum, Graz 25 IX-3 XI 1988 (kat.)
- Włodzimierz Pawlak, Tablice dydaktyczne, Pawilon SARP, Warszawa III 1989 (kat.)

Włodzimierz Pawlak:

Włodzimierz Pawlak (Korytów k. Żyrardowa 1957, mieszka w Korytowie) studiował Wydziale Malarstwa ASP w Warszawie w pracowni prof. Rajmunda Ziemskiego, u którego uzyskał dyplom w 1985. Był już wtedy członkiem Gruppy, najważniejszego ugrupowania młodych neoekspresjonistów, zawiązanego w końcu 1982 i działającego do 1992. Od 1986 uczy malarstwa na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego macierzystej uczelni. Jako członek Gruppy wpisywał się w szerszy nurt niezależnego życia artystycznego lat 80., dając niejednokrotnie wyraz swym poglądom na sprawy polityczne i społeczne okresu stanu wojennego. Czynił to w poezji i pismach teoretycznych (publikowanych głównie na łamach pisma Gruppy „Oj dobrze już“), ale przede wszystkim w malarstwie. Początkowo sięgał po jednoznaczne symbole i metafory jak w cyklu „Świnie“ (1983) czy w obrazach z motywem pięcioramiennej gwiazdy. Cykl obrazów dyplomowych pt. „Obrazy zamalowane“ (1985) zastosował zabieg nakładania warstw farby. Było to oryginalnym przeniesieniem i utrwaleniem w sztuce charakterystycznego motywu zamalowanych politycznych ha-seł na murach. Swego rodzaju wolty formalnej dokonał w cyklu „Tablice dydaktyczne“ (1987-1988), gdzie poszczególne warstwy przedstawienia są przezroczyste. Od 1989 tworzy jednorodne formalnie, niefiguratywne „Dzienniki“, które w wersji malarskiej powstają w wyniku rycia ołówkiem rzędów pionowych kresek w świeżej białej farbie. Równolegle powstają collages pod tym samym tytułem, składane z zużytych przedmiotów: tubek po farbach, zestruganych ołówków, biletów, rachunków itp. Wątkiem, który narasta od połowy lat 90., jest zainteresowanie sztuką i teorią konstruktywistów polskich i rosyjskich: Katarzyny Kobro, Władysława Strzemińskiego, Kazimierza Malewicza i innych. Artysta eksponował ostatnio cykl studiów formalnych i kolorystycznych, wynikających częściowo z tych zainteresowań, a częściowo już z własnego dorobku teoretycznego, pt. Przestrzeń logiczna obrazu z 2002 roku.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-04-04 20 3 300 zł 11 000 zł N/A PLN USD