Agra Art | Aukcje

- 23 maja 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
14. UCZONY W PRACOWNI, 1885
Nr:
5475
Technika:
olej, deska
Wymiary:
18 cm x 25 cm
Cena wywoławcza:
24 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: S. Buchbinder
Na odwrocie drukowana nalepka o treści: PREPERED PANEL | rysunek: lew-herb-jednorożec z napisem DIEU ET MON DROIT | WINDSOR & NEWTON, | ARTISTS' COLOURMENT | To Her Majesty | and to | T.R.H. THE PRINCE AND PRINCESS OF WALES, | 38, BATHBONE PLACE, W. | AND | NORTH LONDON COLOUR WORKS, KENTISH TOWN, N.W. Na nalepce dopisano ołówkiem: GEMALT 1885. „DER GELEHRTE“
Prezentowany Uczony w pracowni, jest jednym z tych obrazów Buchbindera, które „misterną i subtelną robotą przypominają mistrzostwo holenderskie“, urzekają nastrojem, światłem, szlachetnym tonem barwnym i budzą podziw dla sztuki artysty. Uczony znany był dotąd z późniejszej (?) nieco odmiennej w szczegółach wersji kompozycyjnej, reprodukowanej w polskiej prasie w latach 1887 i 1903 (patrz: „Tygodnik Ilustrowany“, 1887, 2. półrocze, s. 44 (tekst), s. 48 il. pt. Badacz; „Życie i sztuka“ [dodatek tygodniowy do „Kraju“], 1903 nr 20, tabl. „Album Kraju“ pt. Uczony średniowieczny.

Szymon Buchbinder:

Szymon Buchbinder był młodszym bratem malarza Józefa Buchbindera, który prawdopodobnie udzielał mu pierwszych lekcji rysunku i malarstwa. Później jego nauczycielami byli portrecista S. Heymann oraz pejzażysta i dekorator teatralny A. Malinowski. W latach 1869-1871 Buchbinder uczył się u W.Gersona, R. Hadziewicza i A. Kamińskiego w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a w 1873-1878 studiował w Akademii wiedeńskiej pod kierunkiem E.v. Engertha i L. Müllera. Od 1871, przez kilka lat swego pobytu w Wiedniu, pracował jako dekorator w operze dworskiej. Następnie – w latach 1879-1882 – kształcił się jeszcze w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w pracowni J.Matejki, a uzyskawszy stypendium w 1883 wyjechał do Monachium, skąd w 1897 na stałe przeniósł się do Berlina. Buchbinder malował portrety i sceny historyczne (Zygmunt II w pracowni złotniczej, Abdykacja królowej Bony) i historyczno-rodzajowe, w których nawiązywał do dawnego malarstwa holenderskiego. Jego obrazy – zazwyczaj niewielkich formatów, starannie wykończone i wiernie odtwarzające kostiumy i realia przedstawianej epoki – cieszyły się znacznym powodzeniem, były cenione i poszukiwane na niemieckim rynku sztuki. Artysta wystawiał stosunkowo niewiele; w latach 1884-1888 w Berlinie, w latach 1874-1883 kilkakrotnie pojedyncze prace pokazywał na wystawach w TPSP w Krakowie i TZSP w Warszawie.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-05-23 9 24 000 zł - N/A PLN USD