Agra Art | Aukcje

- 23 maja 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETA Z TACą (FEMME AU PLATEAU), 1896
Nr:
5506
Technika:
litografia, papier
Wymiary:
46 cm x 60 cm
Cena wywoławcza:
3 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

Kobieta z tacą (Femme au plateau), ryc. z teki One (Elles), litografia jednobarwna na tincie, papier krem z suchą pieczęcią, 46 x 60 cm (wymary tinty) na ryc. l.d. okrągła czerwona pieczęć: TL [monogram wiązany], pod ryc. p. pieczątka z facsimile sygnatury: T-Lautrec, napis oł. pod ryc. l.: 41/275, obok sucha pieczęć: w śr. monogram wiązany TL, w otoku napis: MUSÉE TOULOUSE-LAUTREC ALBI.
Jest to replika graficzna pracy ze znanej teki artysty ze szczytowego okresu jego twórczości, wydana i autoryzowana - jak wskazuje pieczęć - przez muzeum artysty w jego rodzinnym Albi. Oryginał litografii (różniący się od prezentowanej odbitki wymiarami i kolorystyką) jest wzmiankowany i reprodukowany w: Jean Adhémar, Toulouse-Lautrec. Das graphische Werk, Verlag von Anton Schroll, Wien-München [1965], s. 36, il. s. 202.

Henri Toulouse-Lautrec:

Henri de Toulouse-Lautrec pochodził z arystokratycznej rodziny Toulouse-Lautrec-Monfa. Cierpiał na genetyczną chorobę kości. Przebyte w dzieciństwie złamania obu nóg spowodowały, że osiągnął wzrost zaledwie 1,50 m. Kalectwo i alkoholizm współkształtowały jego życie, które dzielił z członkami artystycznej bohemy Paryża w czasie „belle epoque” – szczytowym okresie rozwoju kabaretów, teatrów bulwarowych, życia nocnego, narodzin secesji i awangardowych kierunków w sztuce. Po krótkich studiach malarskich w École des Beaux-Arts w Paryżu (1882) stał się aktywnym uczestnikiem, kronikarzem i portrecistą tego świata, zwłaszcza Montmartre’u z nowo otwartym w 1899 kabaretem Moulin Rouge i kolonią artystów tam osiadłych. Miał w tej dzielnicy własną pracownię. Jego modelką i przyjaciółką była Suzanne Valadon. Choć jego działalność artystyczna trwała zaledwie ok. 10 lat, zaowocowała obszernym oeuvre malarskim i graficznym. Na charakter jego twórczości wpłynął zwłaszcza Edgar Degas i grafika japońska. Był jednym z prekursorów plakatu artystycznego, operującego nie tylko informacją, ale i traktowanym współrzędnie, oddziałującym na emocje widza obrazem, skrótem i znakiem plastycznym.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-05-23 71 3 000 zł - N/A PLN USD