Agra Art | Aukcje

- 20 czerwca 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
71. DYSKUSJA O SZTUCE, 1886
Nr:
5613
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
48 cm x 39.5 cm
Cena wywoławcza:
72 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: J Malc...ski. 86
Na odwrocie, na płótnie dublującym napis czarną farbą: Dyskussia (sic!) | o sztuce. Na ramie nalepka wystawy „Józef Brandt - uczniowie i przyjaciele“, która miała miejsce w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu w okresie od grudnia 1998 do lipca 1999 roku.
Prezentowany tu obraz, znany jako Dyskusja bądź Dysputa o sztuce, wyróżnia się specyficznym realizmem, znamiennym dla wczesnych prac Malczewskiego, powstałych w latach osiemdziesiątych i z początkiem lat dziewięćdziesiątych XIX w. Podobny sposób traktowania modeli można odnaleźć także i w innych obrazach artysty z tego czasu (Wspomnienia młodości, cykl Rusałki, Moje modele, obrazy „sybirskie“). Nadto motyw chłopców-malarczyków przywodzi skojarzenia choćby ze znanym obrazem Introdukcja (1890) czy Błędnym kołem (1895-97). Rozłożone obok chłopców malarskie szablony, pędzle i naczynia z farbami, ilustrując ich obecne zajęcie, mogą równocześnie sugerować marzenia o przyszłej, już własnej twórczości. Z dużym prawdopodobieństwem można uznać ten obraz za tożsamy z pracą wystawioną w roku 1886 w krakowskim TPSP pod tytułem Pogawędka o sztuce (porównaj: E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904, Kraków 1905, s. 97).

Jacek Malczewski:

Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877). 

W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii.  Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-06-20 14 72 000 zł - N/A PLN USD