[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PRZESTRZEń X, 1977
Nr:
6214
Technika:
akryl, płyta aluminiowa, werniks
Wymiary:
68.5 cm x 98.5 cm
Cena wywoławcza:
7 500 zł
18 000 zł
IInformacje o dziele:
68,5 x 98,5 cm (w świetle ramy)syg. na odwr. śr.g.: BOGUSZ MARIAN | „PRZESTRZEŃ X“ - 1977 | 0.70 x 1.00 - ACRIL + ALUM. | Własność prywatna!, obok numery, flam.: 73, na plastrze lekarskim: 337
Praca wzmiankowana w katalogu i eksponowana na wystawie: - Marian Bogusz 1920-1980. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe, Poznań - CBWA Zachęta, Warszawa 1982, s. 180, poz. 337 (wł. żony artysty). Tamże wykaz wystaw, na których praca była wcześniej eksponowana: - Postawy twórcze warszawskiego środowiska plastycznego, Galeria Awangarda, Wrocław XII 1977-I 1978; - Marian Bogusz. Malarstwo, Galeria PSP Nowa Brama, Słupsk 1979.
Marian Bogusz:
Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-11-21 | 51 | 7 500 zł | 18 000 zł | N/A PLN USD |