Agra Art | Aukcje

- 5 grudnia 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MARSYLSKIE ULICZNICE, OK. 1930
Nr:
6370
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
64 cm x 45.5 cm
Cena wywoławcza:
20 000 zł
Cena uzyskana:
70 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.g.: H. Epstein

W maju 1993 obraz przekazany w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie.

Obraz reprodukowany lub opisywany w:
- Katalog 10. Malarstwo - paintings, Dom Aukcyjny POLSWISS-ART Warszawa 14 czerwca 1991, nr kat. 3, il. [c.w. 70 - 80 000 000 - s. 105 000 000];
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków. Polish painting in the Ewa and Wojtek Fibak Collection, [wstęp i kat. wystawy oprac. B.Brus-Malinowska, artykuły: W. Jaworska, A.Ławniczakowa, A. Morawińska] Muzeum Narodowe w Warszawie i Poznaniu, Warszawa 1992, s. 184 (wzmiankowany);
- Rocznik Antykwaryczny 1992 - malarstwo polskie i obce, notowania cenowe w roku 1991, RETRO ART, Dom aukcyjny DAES, Warszawa 1992, s. 36;
- S. Bołdok, Malarstwo na aukcjach w Polsce. Ceny 1990-1997, Warszawa 1998, s. 63.

Obraz z kolekcji ART-B

Henryk Epstein:

Henryk Epstein (Łódź 1891- Oświęcim 1944) w młodości związany był z łódzkim środowiskiem artystów żydowskich; pierwsze lekcje rysunku i malarstwa pobierał zapewne w szkole rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Następnie (ok. 1910) przez krótki okres studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Od 1912 przebywał w Paryżu, gdzie kształcił się jeszcze w Academie de la Grande Chaumiere. Mieszkał na Montparnasse, w tzw. „La Ruche“, wiążąc się z grupą skupionych tam artystów. Przyjaźnił się, m.in. z A. Modiglianim, Ch. Soutinem, M. Chagallem, J. Paskinem oraz M. Utrillem. W okresie międzywojennym często wyjeżdżał z Paryża i przebywał na wsi francuskiej. Od 1921 wystawiał na paryskich Salonach - Salonie Niezależnych (1921-1923, 1925,1928), Salonie Jesiennym (1921), Salonie Tuileries (1927-1931). W roku 1944 został przez Niemców wywieziony z Paryża do obozu w Drancy, a później prawdopodobnie do Auschwitz. Malował pejzaże, martwe natury, akty i kompozycje figuralne. Jego wcześniejsze prace wykazują wpływy Cezanne’a, w późniejszych zbliżał się do fowizmu i ekspresjonizmu. Malował szeroko, impastowo, stosował zróżnicowaną fakturę, używał mocnych, soczystych kolorów. Zajmował się ilustracją książkową ("Vagabondages" G. Coquiota, "Les Rois du maguis" B. Bernardiego). Pośmiertna wystawa jego prac odbyła się w roku 1946 w paryskiej Galerie Berri-Raspail.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-12-05 111 20 000 zł 70 000 zł N/A PLN USD