IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1907Napoleon i jego oficerowie obserwujący pole bitwy pod Somosierrą oraz stojący obok polski szwoleżer to motyw znany z kilku autorskich powtórzeń (porównaj: K. Olszański, Wojciech Kossak, Wrocław 1982, tabl. 70). Motywy te pojawiły się w obrazach Kossaka po jego podróży do Hiszpanii w roku 1899 w związku z planami malowania panoramy Bitwy pod Somosierrą i zamiarem poczynienia koniecznych studiów pejzażowych.
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-12-05 | 52 | 15 000 zł | 24 000 zł | N/A PLN USD |