IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: MuterW maju 1993 obraz przekazany w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie.
Prezentowany obraz powstał zapewne po wakacyjnym pobycie Meli Muter w Saint-Tropez w lipcu 1921 roku. Znana jest akwarela przedstawiająca podobnie ujęte rzędy potężnych platanów, która mogła posłużyć artystce jako inspiracja do tej, większej kompozycji (porównaj: Platany w Saint-Tropez, 1921; repr. w katalogu wystawy Mela Muter. Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich, MNW, Warszawa 1994, kat. nr 98, il. na s. 35).
Obraz reprodukowany lub opisywany w:
- Katalog 10. Malarstwo - paintings, Dom Aukcyjny POLSWISS-ART Warszawa 14 czerwca 1991, nr kat. 21, il. [c.w. 300 - 400 000 000 - s. 510 000 000];
- Rocznik Antykwaryczny 1992 - malarstwo polskie i obce, notowania cenowe w roku 1991, RETRO ART, Dom aukcyjny DAES, Warszawa 1992, s. 74;
- S. Bołdok, Malarstwo na aukcjach w Polsce. Ceny 1990-1997, Warszawa 1998, s. 167.
Mela - (Melania Mutermilch) Muter:
Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.
Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.
W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2004-12-05 | 109 | 30 000 zł | 130 000 zł | N/A PLN USD |