Agra Art | Aukcje

- 5 grudnia 2004

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DWA WIEKI, PRZED 1912
Nr:
6390
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
116 cm x 131 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
250 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: Muter

W maju 1993 obraz przekazany w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie.

Obraz był wystawiony w roku 1912 na wystawie grupy artystów polskich w Barcelonie. Jego powstanie łączyć można z wyjazdami Meli Muter do Bretanii - do Concarneau i Audierne - i malowanymi tam portretami starych ludzi, zniszczonych wiekiem i ciężką pracą (porównaj np. akwafortę Para staruszków w Bretanii czy obrazy Sprzedawca zabawek (1905), Stara Bretonka z dzieckiem (1911) reprodukowane w katalogu wystawy Mela Muter. Kolekcja Bolesława i Liny Nawrockich, MNW, Warszawa 1994, il. na s. 24 i 44).

Obraz reprodukowany lub opisywany w:
- Cataleg de l’Exposicio d’Art Polones. Grupu d’artistes polonesos residents a París, Barcelona, Galeríes J. Dalmau, V - VI, 1912, s. nlb., nr kat. 50 (Les due edats);
- Annuaire des Cotes International Art Price Annual ADEC 92, s. 1805 [Köln; Lempertz; 15.06.1991 [9 000 DEM = 5 080 $].

Obraz z kolekcji ART-B

Mela - (Melania Mutermilch) Muter:

Mela Muter, właściwie Maria Melania Mutermilch z domu Klingsland (Warszawa 1876 – Paryż 1967) jedna z najciekawszych artystek tzw. École de Paris; mimo studiów u Miłosza Kotarbińskiego w Warszawie oraz w paryskich Académie de la Grande Chaumiére i Académie Colarossi, uważała się za samouka, twierdząc, że prawdziwą szkołą malarstwa były dla niej dopiero kontakty z wybitnymi artystami i ich sztuką.

Zaprzyjaźniona z wieloma twórcami i osobistościami (m.in. R. Rolland, A. Zweig. R.M. Rilke, A. France. G. Clemenceau) od roku 1901 stale mieszkała w Paryżu, uzyskując w roku 1927 obywatelstwo francuskie. Wyjeżdżała kilkakrotnie do Hiszpanii i Szwajcarii, zawsze też utrzymywała żywe kontakty z Polską, działając na rzecz kraju i biorąc udział w jego życiu artystycznym. Ceniona przede wszystkim jako portrecistka, malowała również pejzaże i martwe natury. Wiele obrazów poświęcała tematom macierzyństwa, cierpienia, starości.
We wczesnym okresie malowała obrazy utrzymane w konwencji realistycznej i ciemnej tonacji barwnej (Portret L. Staffa, Gra w szachy). Później, w okresie „francuskim“, rozjaśniła paletę, stosowała wyraźny kontur i, zmierzającą ku geometryzacji, stylizację form.

W ostatnich latach duże zespoły prac artystki prezentowane były na kilku wystawach w warszawskim Muzeum Narodowym („Artystki polskie“, „Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków“, a przede wszystkim na dużej wystawie obrazów artystki ze zbiorów Liny i Bolesława Nawrockich).

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2004-12-05 104 40 000 zł 250 000 zł N/A PLN USD