Agra Art | Aukcje

- 6 marca 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
PEJZAż, 1917
Nr:
6567
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
46 cm x 61.5 cm
Cena wywoławcza:
15 000 zł
Cena uzyskana:
66 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany l.d.: H. Epstein | 1917

Na odwrocie poniechana przez artystę, zamalowana kompozycja przedstawiająca miejską ulicę.

W maju 1993 obraz przekazany w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie.
Obraz ze zbiorów Art-B


Obraz reprodukowany lub opisywany w:
- Annuaire des Cotes International Art Price Annal ADEC 92, s. 764 [Paris; Laurin-Guilloux-Buffet- aud-Tailleur; 15.06.1991; 36 000 F = 6 360 $];
- Katalog 10. Malarstwo - paintings, Dom Aukcyjny POLSWISS-ART Warszawa 14 czerwca 1991, nr kat. 2, il. [c.w. 100 - 120 000 000 - s. 245 000 000];
- Rocznik Antykwaryczny 1992 - malarstwo polskie i obce, notowania cenowe w roku 1991, RETRO ART, Dom aukcyjny DAES, Warszawa 1992, s. 36;
- S.Bołdok, Malarstwo na aukcjach w Polsce. Ceny 1990-1997, Warszawa 1998, s. 63.

Henryk Epstein:

Henryk Epstein (Łódź 1891- Oświęcim 1944) w młodości związany był z łódzkim środowiskiem artystów żydowskich; pierwsze lekcje rysunku i malarstwa pobierał zapewne w szkole rysunkowej Jakuba Kacenbogena. Następnie (ok. 1910) przez krótki okres studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Od 1912 przebywał w Paryżu, gdzie kształcił się jeszcze w Academie de la Grande Chaumiere. Mieszkał na Montparnasse, w tzw. „La Ruche“, wiążąc się z grupą skupionych tam artystów. Przyjaźnił się, m.in. z A. Modiglianim, Ch. Soutinem, M. Chagallem, J. Paskinem oraz M. Utrillem. W okresie międzywojennym często wyjeżdżał z Paryża i przebywał na wsi francuskiej. Od 1921 wystawiał na paryskich Salonach - Salonie Niezależnych (1921-1923, 1925,1928), Salonie Jesiennym (1921), Salonie Tuileries (1927-1931). W roku 1944 został przez Niemców wywieziony z Paryża do obozu w Drancy, a później prawdopodobnie do Auschwitz. Malował pejzaże, martwe natury, akty i kompozycje figuralne. Jego wcześniejsze prace wykazują wpływy Cezanne’a, w późniejszych zbliżał się do fowizmu i ekspresjonizmu. Malował szeroko, impastowo, stosował zróżnicowaną fakturę, używał mocnych, soczystych kolorów. Zajmował się ilustracją książkową ("Vagabondages" G. Coquiota, "Les Rois du maguis" B. Bernardiego). Pośmiertna wystawa jego prac odbyła się w roku 1946 w paryskiej Galerie Berri-Raspail.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-03-06 88 15 000 zł 66 000 zł N/A PLN USD