Agra Art | Aukcje

- 6 marca 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DZBANEK HISZPAńSKI (KURA), 1954
Nr:
6573
Technika:
ceramika dekorowana rytem i malaturą; szkliwiona
Wymiary:
20.5 cm x 25 cm
Cena wywoławcza:
4 000 zł
Cena uzyskana:
23 000 zł

IInformacje o dziele:

ceramika dekorowana rytem i malaturą; szkliwiony od wewnątrz, 20,5 x 25 x 11 cm
na dnie po stronie zewnętrznej dwa stemple: 1. EDITION | PICASSO; 2. MADOURA;
ponadto napis ciemną farbą: EDITION | PICASSO | 38 | 200 | MADOURA

W maju 1993 obiekt przekazany w depozyt do Muzeum Narodowego w Warszawie.

Dzbanek ze zbiorów Art-B

Dzbanek należy do edycji ceramik Picassa, czyli do serii powielanych przedmiotów wykonanych według autorskiego oryginału. Picasso projektował tu zarówno formę, jak i dekorację, wykonawcą była natomiast firma "Madoura" w Vallauris na południu Francji, stanowiąca własność Suzanne i Georgesa Ramie. Picasso przyjaźnił się i współpracował z państwem Ramie od roku 1947. Początkowo malował na produkowanych w wytwórni półmiskach i talerzach, później jego twórczość ceramiczna objęła również kształty naczyń oraz formy rzeźbiarskie. Hiszpańskie dzbanki z jednym uchem i dwoma otworami - dziobkami pojawiły się w roku 1952, różniąc się od siebie dekoracją rytą (linie, szeregi punktów, drobne wzory geometryczne) i malowaną. Obok motywu "kury" występowały jeszcze inne motywy ptasie a także postaci kobiece. Malatura obejmowała prostą kompozycję linearną oraz jej ornamentalne uzupełnienie. W prezentowanym dzbanku malatura imitująca pióra i pazury wykonana jest farbami ziemnymi o barwach czerni, błękitnych szarości i granatu we wlewie. Datowanie dzbanka na rok 1954 związane jest z projektem Picassa;...
więcej

Pablo Picasso:

Pablo Picasso rysował i malował od dziecka, ucząc się początkowo od ojca, malarza i kustosza muzeum w Maladze, a następnie w szkole sztuk pięknych La Lonja w Barcelonie. W 1900 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, w 1904 osiadł w nim na stałe. Jego twórczość w pierwszym ćwierćwieczu dzieli się na okresy, wyznaczane cechami szczególnymi prac, jak kolorystyka, typ deformacji itp.: okres niebieski (1901-1903), okres różowy (1905-1906), okres prekubistyczny (1907-1909), okres kubistyczny (1909-1917), okres klasyczny (1918-1924). Po tym, jak osiągnął i wykształcił język własnych form, kolejne etapy twórczości Picassa wyznaczają raczej okresy zainteresowania tym czy in-nym tematem bądź techniką. I tak wyróżnia się okres „wielkich kąpiących się” (1927-1937), biegnący równolegle z okresem wzmożonego zajmowania się przez artystę rzeźbą (1930-1935), okres wyznaczony hasłowo przez powstanie „Guerniki” (1937-1939), okresy przebywania i tworzenia w miejscach takich jak Vallauris (1947-1954), Cannes i Vauvenargues (1955-1961), Mougins (1961-1973) – wszystkie na południu Francji. Innym, równie uprawnionym sposobem porządkowania chronologii twórczości Picassa jest wyznaczanie jej etapów imionami kobiet ważnych w jego życiu. Ważnym, acz pobocznym wątkiem jego pracy była grafika, którą zajmował się od zarania twórczości po ostatnie lata.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-03-06 96 4 000 zł 23 000 zł N/A PLN USD