IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: H. Pillatti | 1855.Na odwrocie napis farbą na płótnie: ze zbioru Fr Hr Łubien = | = skiego | Kozietulski | przez H: Pillatti. Na górnej listwie krosien lakowa pieczęć z herbem rodu Łubieńskich Pomian (w złożonej odmianie, właściwej dla linii hrabiowskiej) i dewizą: HARDY MOCNYM SŁABYM BRAT.
Obraz, przedstawia epizod z napoleońskiej kampanii w Hiszpanii – bitwy o przełęcz Somosierra stoczonej 30 listopada 1808 i wsławionej brawurową szarżą polskich szwoleżerów pod dowództwem pułkownika Jana Hipolita Kozietulskiego na piechotę i baterie hiszpańskich armat.
Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Łubieńskich; według napisu na odwrocie należał do Franciszka hr. Łubieńskiego (ur.1834), właściciela majątku w Kazimierzy Wielkiej w dawnym powiecie pińczowskim. Był on wnukiem Franciszka Łubieńskiego (1784-1726) kapitana szwoleżerów gwardii napoleońskiej i stryjecznym wnukiem Tomasza Łubieńskiego (1784-1870), dowódcy 1. szwadronu pułku szwoleżerów gwardii, uczestników bitwy o przełęcz Somosierra.
Henryk Pillati:
Henryk Pillati (Warszawa 1832 - Warszawa 1894) pochodził z rodziny inteligenckiej; jego młodszy brat Ksawery (1843-1902) był również malarzem. Studia artystyczne rozpoczął w 1845 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, jednak w 1848, wobec konieczności zarobkowania musiał przerwać naukę. Zajął się wówczas ilustratorstwem oraz malowaniem obrazów rodzajowo-historycznych. Od 1852 malował też obrazy do dekoracji wiślanych statków pasażerskich. Należał wówczas go grupy młodych artystów, "cyganerii" skupionej wokół Marcina Olszyńskiego. Dzięki prywatnym stypendiom w latach 1853/54 i 1857/58 dwukrotnie był w Paryżu, gdzie uczęszczał do École des Beaux-Arts oraz kopiował obrazy w muzeach. Wyjeżdżał do Włoch i Monachium, gdzie podobno studiował w Akademii. Od 1858 stale przebywał w Warszawie. Swoje obrazy wielokrotnie wystawiał w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i w Salonie Krywulta w Warszawie oraz w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Jako ilustrator współpracował z czasopismami warszawskimi, głównie z "Tygodnikiem Ilustrowanym" i "Kłosami". Ilustrował też wydawnictwa książkowe, m.in. Pisma J. I. Kraszewskiego, Pisma A. Mickiewicza, Bajki i powiastki S. Jachowicza, Śpiewy historyczne J. U. Niemcewicza (razem z Juliuszem Kossakiem). W roku 1879 wyjechał do Petersburga, by objąć posadę w tamtejszym wydawnictwie. Jednak pogłębiająca się choroba alkoholowa tak dalece nadwerężyła jego siły i zdrowie, że wkrótce brat Ksawery musiał zabrać go z powrotem do Warszawy. Chory i zniedołężniały, spędził ostatnie lata w przytułku Towarzystwa Dobroczynności. Losy artysty, który ulegając nałogowi zaprzepaścił swój wielki talent, opisał Wiktor Gomulicki w noweli Malaria. Pillati malował głównie, dość konwencjonalne, ale pełne życia sceny historyczne i batalistyczne; szczególnie chętnie walki i potyczki konne ze Szwedami. Malował też obrazy rodzajowe, odznaczające się humorem i zmysłem obserwacji typów, gestów i zachowań ludzkich. Miał wielkie poczucie koloru, ale swoje obrazy traktował dość szkicowo, malując przeważnie w oparciu o pamięć i wyobraźnię. Lekkością i swobodą wyróżniają się rysunki artysty; wiele z nich przedstawia osoby i epizody z życia "cyganerii" warszawskiej.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-05-22 | 58 | 40 000 zł | - | N/A PLN USD |
2007-06-17 | 1 | 20 000 zł | 32 000 zł | N/A PLN USD |