IInformacje o dziele:
Na odwrocie płótna stempel wiedeńskiego składu artykułów malarskich, o treści:W KOLLER & Co | NACH: OLGER | IN WIEN | Ma[..] lul [...] strasse 45 | Silberne Medaille
Wojciech Kossak w początkach swojej kariery malarskiej zamierzał zająć się głównie malarstwem portretowym, a dopiero później szczególnie upodobał sobie tematykę wojskową i batalistyczną. Często jednak wracał do portretu, także i w tej dziedzinie objawiając niecodzienne zdolności. Przykładem może tu być prezentowany portret uroczej żony artysty namalowany w roku 1884, więc jeszcze we wczesnych latach jego twórczości. Maria Kossakowa (1864-1943) była córką Joanny z Marylskich i Józefa Kisielnickiego, właściciela majątku Stawiski w Łomżyńskiem. Jej ślub z Wojciechem Kossakiem odbył się 16 lipca 1884 w Stawiskach. Po podróży poślubnej do Zakopanego młoda para zamieszkała w „Kossakówce” na krakowskim Zwierzyńcu. Kossakowie mieli troje dzieci – Jerzego, późniejszego malarza, Marię – poetkę Pawlikowską-Jasnorzewską i Magdalenę, pisarkę znaną pod pseudonimem Samozwaniec.
Obraz wymieniany i reprodukowany w:
- K.Olszański, Wojciech Kossak, wydanie czwarte, Wyd. Ossolineum, Wrocław 1990, s. 65, nr kat. 298, il. (błędne wymiary);
- K.Olszański, Niepospolity ród Kossaków, Wyd. „Kossakiana”, Kraków 1994, s. 131, il. 298.
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-06-19 | 1 | 30 000 zł | 57 000 zł | N/A PLN USD |