IInformacje o dziele:
nie sygnowany
Na odwrocie płótna – pośrodku, pod dolną listwą krosien – stempel: W. Koller & C[...] in Wien. | Silberne Medaille.
OBRAZ Z PRAWEM WYWOZU ZA GRANICĘ
Józef Brandt, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy-batalistów, odtwórca epizodów z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, był także autorem licznych obrazów o historyczno-rodzajowym charakterze. Prezentowany tu obraz jest właśnie takiej sceny przykładem. Jest to jedna z wersji, rozgrywającego się o zmroku zimowego dnia, Wyjazdu kuligiem z Wilanowa, tematu, który Brandt – u schyłku dziewięćdziesiątych lat XIX wieku – opracował w dwóch różnych ujęciach kompozycyjnych.
Pierwszą z tych kompozycji – znaną jako Wyjazd Jana III z Marysieńką z Wilanowa, Kulig Jana III Sobieskiego w Wila-nowie lub też Wyjazd z Wilanowa – artysta, na przełomie 1897 i 1898, pokazał na specjalnej wystawie w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, dochód z wystawy przekazując do dyspozycji Komitetu TZSP. Obraz – zakupiony przez Józefa hr. Tyszkiewicza z Łohojska i w roku 1908 ofiarowany przezeń do Zbiorów Zachętowskich – znajduje się obecnie w kolekcji warszawskiego Muzeum Narodowego i jest stale eksponowany w Pałacu w Wilanowie. Na tym wielkim płótnie (186 x 343 cm; sygn.) Brandt przedstawił królewskie...
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-09-25 | 41 | 250 000 zł | 540 000 zł | N/A PLN USD |