Agra Art | Aukcje

- 6 listopada 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WIDOK PONT NEUF W PARYŻU, 1893
Nr:
7543
Technika:
olej, deska
Wymiary:
35 cm x 27 cm
Cena wywoławcza:
120 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: A. GIERYMSKI 1893

Na odwrocie wyblakły napis tuszem (?): Pont Neuf. Poniżej wytarty nieczytelny napis ołówkiem i cyfry 1919 lub 1949. W lewym dolnym rogu zatarty okrągły stempel niemiecki. Mała nalepka z tekstem: Bednarczyk. Nalepka z naniesioną tuszem literą G i tekstem (mpis): 12.p.179/92/12 | Pont Neuf w Paryżu | Gierymski Aleksander datowanie: | technika: olej | tworzywo: deska | Okres wydania: 92.07.07 – 92.08.10 cena 400.000.000 zł.

Proweniencja obrazu: w 1938 własność Antykwariatu A. Stieglitza w Krakowie; kolekcja prywatna w Sztokholmie; Antykwariat Czesława Bednarczyka w Wiedniu; w 1984 pozyskany do zbiorów Wojciecha Fibaka; po 2000 kolekcja prywatna w Poznaniu.

W roku 1992 eksponowany był na wystawie kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków w Muzeach Narodowych Warszawy i Poznania, a później także na innych wystawach tej kolekcji.

Obraz opisany i reprodukowany m.in. w:
- Aleksander Gierymski 1850-1901. Katalog wystawy opracował Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa MCMXXXVIII, s. 30, nr kat. 64, tabl. 24;
- J. Bogucki, Gierymscy, Warszawa 1959, il. na s. 350;
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków. Polish Painting in the Ewa and Wojtek Fibak Collec tion, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Warszawa 1992, s. 17, il. s. 17.
- Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-...
więcej

Aleksander Gierymski:

Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899) i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.

Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-11-06 25 120 000 zł - N/A PLN USD