[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
WIDOK PONT NEUF W PARYŻU, 1893
Nr:
7543
Technika:
olej, deska
Wymiary:
35 cm x 27 cm
Cena wywoławcza:
120 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: A. GIERYMSKI 1893
Na odwrocie wyblakły napis tuszem (?): Pont Neuf. Poniżej wytarty nieczytelny napis ołówkiem i cyfry 1919 lub 1949. W lewym dolnym rogu zatarty okrągły stempel niemiecki. Mała nalepka z tekstem: Bednarczyk. Nalepka z naniesioną tuszem literą G i tekstem (mpis): 12.p.179/92/12 | Pont Neuf w Paryżu | Gierymski Aleksander datowanie: | technika: olej | tworzywo: deska | Okres wydania: 92.07.07 – 92.08.10 cena 400.000.000 zł.
Proweniencja obrazu: w 1938 własność Antykwariatu A. Stieglitza w Krakowie; kolekcja prywatna w Sztokholmie; Antykwariat Czesława Bednarczyka w Wiedniu; w 1984 pozyskany do zbiorów Wojciecha Fibaka; po 2000 kolekcja prywatna w Poznaniu.
W roku 1992 eksponowany był na wystawie kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków w Muzeach Narodowych Warszawy i Poznania, a później także na innych wystawach tej kolekcji.
Obraz opisany i reprodukowany m.in. w:
- Aleksander Gierymski 1850-1901. Katalog wystawy opracował Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa MCMXXXVIII, s. 30, nr kat. 64, tabl. 24;
- J. Bogucki, Gierymscy, Warszawa 1959, il. na s. 350;
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków. Polish Painting in the Ewa and Wojtek Fibak Collec tion, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Warszawa 1992, s. 17, il. s. 17.
- Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-...
Na odwrocie wyblakły napis tuszem (?): Pont Neuf. Poniżej wytarty nieczytelny napis ołówkiem i cyfry 1919 lub 1949. W lewym dolnym rogu zatarty okrągły stempel niemiecki. Mała nalepka z tekstem: Bednarczyk. Nalepka z naniesioną tuszem literą G i tekstem (mpis): 12.p.179/92/12 | Pont Neuf w Paryżu | Gierymski Aleksander datowanie: | technika: olej | tworzywo: deska | Okres wydania: 92.07.07 – 92.08.10 cena 400.000.000 zł.
Proweniencja obrazu: w 1938 własność Antykwariatu A. Stieglitza w Krakowie; kolekcja prywatna w Sztokholmie; Antykwariat Czesława Bednarczyka w Wiedniu; w 1984 pozyskany do zbiorów Wojciecha Fibaka; po 2000 kolekcja prywatna w Poznaniu.
W roku 1992 eksponowany był na wystawie kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków w Muzeach Narodowych Warszawy i Poznania, a później także na innych wystawach tej kolekcji.
Obraz opisany i reprodukowany m.in. w:
- Aleksander Gierymski 1850-1901. Katalog wystawy opracował Juliusz Starzyński, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa MCMXXXVIII, s. 30, nr kat. 64, tabl. 24;
- J. Bogucki, Gierymscy, Warszawa 1959, il. na s. 350;
- Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków. Polish Painting in the Ewa and Wojtek Fibak Collec tion, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Warszawa 1992, s. 17, il. s. 17.
- Polski Paryż. École de Paris. Kolekcja Wojciecha Fibaka. Wystawa malarstwa artystów polskich i polsko-...
więcej
Aleksander Gierymski:
Aleksander Gierymski (Warszawa 1850 - Rzym 1901), młodszy brat malarza Maksymiliana, był jednym z najwybitniejszych malarzy polskich XIX wieku, samodzielnie kształtującym własną wizję malarską i na drodze usilnych poszukiwań dochodzącym od realizmu do rezultatów bliskich impresjonizmowi. Naukę rozpoczął u Rafała Hadziewicza w warszawskiej Klasie Rysunkowej, a od 1868 studiował w Akademii monachijskiej u Hermanna Anchütza i Karla Pilloty’ego, uzyskując w 1872 na zakończenie studiów nagrodę za najlepszą kompozycję (Scena z „Kupca weneckiego“). W latach 1873-1879 przebywał w Rzymie, skąd w 1875 na krótko przyjechał do Warszawy, gdzie jego obrazy spotkały się z dużym uznaniem. Na dłużej zamieszkał w Warszawie w latach 1879-1889 malując obrazy rodzajowe (Święto trąbek, Pomarańczarka). Związał się wówczas z grupą artystów skupionych wokół czasopisma „Wędrowiec“, z którym współpracował jako rysownik. Od 1884 często zmieniał miejsca pobytu; przebywał przeważnie za granicą i tylko na krótko przyjeżdżał do Warszawy (1886 i 187) i Krakowa (1893-1894). Dłużej przebywał w Monachium (1888-1890 oraz 1898-1899), w Paryżu (1890-1893 i 1898-1899)
i we Włoszech (1897-1898 i 1899-1901), na dłużej zatrzymując się w Wenecji, Palermo, Amalfi i w Rzymie. Brał udział w licznych wystawach - w Monachium, Paryżu Wiedniu, Berlinie oraz w Krakowie i Warszawie.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Malował realistyczne obrazy rodzajowe (Święto Trąbek, Piaskarze), kompozycje stylizowane na dawne malarstwo weneckie (Sjesta włoska), sceny z okresu rokoka (W altanie), pejzaże, widoki miejskie, wnętrza, nokturny. Fascynował go problem światła i wywoływana przez nie zmienna gra barw; w słońcu, cieniu i przy sztucznym blasku miejskich latarni. Prace artysty w większości znajdują się w zbiorach muzealnych (m.in. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, Toruń, Kielce, Gdańsk, Katowice, Lwów). Tylko niewielka ich liczba stanowi ozdobę kolekcji prywatnych.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-06 | 25 | 120 000 zł | - | N/A PLN USD |