IInformacje o dziele:
Prezentowana tu urocza akwarela, wiąże się z zespołem obrazów i rysunków Kwiatkowskiego, powstałych w latach 1840-1845 w południowej Francji – w Prowansji, okolicach Awinionu i Marsylii. Były to pejzaże oraz studia i szkice postaci, mężczyzn, kobiet i dzieci. Wśród nich powtarzał się także motyw rybaczek wypatrujących łodzi na morzu. Aleksandra Melbechowska-Luty, monografistka artysty, wymienia kilka takich prac, jedna z nich (nr kat. 128) jest studium, szkicem wykorzystanym przez artystę przy malo-wa-niu „naszej” akwareli (patrz: A. Melbechowska-Luty, Teofil Kwiatkowski 1809-1991, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966, s. 52, 148, nr kat. 128,129,130).
Studium to, będące w 1964 własnością Izabelle Hellier, wnuczki artysty, przedstawia te same, wpatrzone w morze identycznie upozowane kobiety, z takim samym, stojącym obok nich koszem i podobnym dzbanem. Kompozycja naszej akwareli wzbogacona jest jednak widokiem zamku na skale i nadpływającymi łodziami o białych żaglach. Starannie wykończona, sygnowana i datowana przez artystę, powstała być może na jakieś specjalne za-mówienie. Widać tu mistrzostwo artysty w posługiwaniu się techniką akwarelową, budowania przestrzeni poprzez różne nasycenie koloru; świetlistość i przejrzystość partii dalekich planów w kontraście do ciemniejszych partii pierwszoplanowych. Wobec skąpej liczby dzieł Kwiatkowskiego w polskich...
Teofil Kwiatkowski:
Teofil Kwiatkowski (Pułtusk 1809 - Avallon w Burgundii 1891) - wybitny przedstawiciel romantyzmu w malarstwie polskim - w latach 1825-1830 studiował malarstwo na Oddziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warszawskiego u A. Brodowskiego i A. Blanka. Jako oficer 4. pułku piechoty walczył w powstaniu listopadowym; po klęsce jego emigrował do Francji, gdzie pozostał do końca życia. początkowo przebywał w Avignonie, później w Paryżu. Tu studiował jeszcze u A. Toussainta, P. Sentiesa, J. L. Dulonga i L. Cognieta. Utrzymywał bliskie kontakty ze środowiskiem emigracyjnym, m.in. z rodziną ks. Czartoryskich, Adamem Mickiewiczem, Fryderykiem Chopinem, Cyprianem Kamilem Norwidem, Teofilem Lenartowiczem. Wielokrotnie portretował Chopina (także na łożu śmierci), któremu poświęcił też dużą, symboliczną kompozycję Bal w Hôtel Lambert - Polonez Chopina. Malował piękne, przesycone romantyczną aurą krajobrazy z Prowansji i Burgundii. Malował obrazy olejne i bardzo liczne, mistrzowskie akwarele – portrety, pejzaże, sceny rodzajowe, patriotyczne, kostiumowe i alegoryczne. Jego dzieła odznaczają się niepoślednimi walorami kolorystycznymi, emocjonalnym stosunkiem do natury, a także typowo romantyczną skłonnością do fantazji i metafory, zabarwionej często odcieniem melancholii. Artysta wystawiał, m.in. na oficjalnych Salonach paryskich (1839-1881), nadsyłał swe prace także na wystawy krajowe (1862-1873 TZSP w Warszawie). Jego obrazy, akwarele, rysunki znajdują się w Muzeum Mickiewicza w Paryżu, w zbiorach Muzeów Narodowych w Warszawie, Krakowie i Poznaniu, pozostałe są w rękach prywatnych we Francji. Na rynku antykwarskim są rzadkością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-06 | 28 | 12 000 zł | 22 000 zł | N/A PLN USD |