IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: JAN STANISŁAWSKI Prezentowany obraz jest „szeroko rozmalowanym studium z natury, przetworzonym przez artystę w syntetyczną wizję pejzażu. [..] Jan Stanisławski manifestował w swych symbolicznych krajobrazach panteistyczną postawę wobec urody świata i potęgi natury. Takie środki wyrazu, jak kompozycja, barwa i forma służyły do wydobycia atmosfery w obrazie, budowaniu nastroju.Tu znakomicie został oddany pogodny klimat ciepłego dnia w pełni lata, popołudnia na opustoszałym polu w czasie żniw. Pejzaż ten można powiązać z plenerami ukraińskimi czy litewskimi.
By porównać go z innymi obrazami artysty o podobnych motywach, można sięgnąć do reprodukcji, m.in. w:
W.Juszczak, Jan Stanisławski, Warszawa 1972, s. 45, nr XII (ilustracje ze szkicownika);
Z.Krzykowska, Malarstwo polskie 1800-1939, Katalog zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach, Katowice 1996, nr 182-184, s.138-139:
S.Kozakowska, B.Małkiewicz, Malarstwo polskie od około 1890 do 1945 roku, Katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 1997, nr 1234, 1256.”
Według opinii p. Elżbiety Charazińskiej
Jan Stanisławski:
Jan Stanisławski (Olszana na Ukrainie 1860 - Kraków 1907) – wybitny malarz pejzażysta, grafik, pedagog – był jedną z najbarwniejszych postaci krakowskiego środowiska artystycznego epoki Młodej Polski.
Początkowo w Warszawie i Petersburgu studiował matematykę, później malarstwo u Wojciecha Gersona w Warszawie, Władysława Łuszczkiewicza w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1885-1888 u Carolusa Durana w Paryżu. Wiele podróżował po Europie – wyjeżdżał do Francji, Włoch, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemiec, Austrii, Czech, wielokrotnie jeździł na Ukrainę.
W 1895 był w Berlinie, gdzie współpracował z W. Kossakiem i J. Fałatem przy malowaniu panoramy Berezyna. W 1897 został profesorem malarstwa krajobrazowego krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, twórcą tzw. krakowskiej szkoły pejzażu. Wykształcił blisko 60 uczniów, m.in. S. Kamockiego, H. Szczyglińskiego, S. Filipkiewicza, I. Trusza czy S. Gałka. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897), członkiem Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana (1901). Uczestniczył w wielu wystawach.
Początkowo malował realistyczne pejzaże oparte na przygotowawczych studiach z natury (liczne zachowane szkicowniki). Późniejsza fascynacja impresjonizmem spowodowała eksperymenty ze światłem w pejzażu i coraz większą dążność do syntezy form barwnych. Podczas swych podróży tworzył setki, najczęściej miniaturowych pejzaży malowanych bezpośrednio w plenerze.
Zajmował się grafiką, ilustracją, projektował plakaty i dekoracje teatralne.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-06 | 33 | 36 000 zł | 38 000 zł | N/A PLN USD |