IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Olga Boznańska
Na odwrocie w l.d. rogu owalny stempel o treści: THE PARIS AMERICAN ART Co | 125 | Boul[.] de Monparnasse | et | 2, Rue Bonaparte, 2 | PARIS. Ponadto owalna nalepka z napisem atramentem: 595 | Boznanska | Ponfées (?)
Prezentowana tu Martwa natura należy do grupy prac powstałych w czasie, gdy Boznańska była u szczytu swych twórczych możliwości. Obraz należy do serii martwych natur z japońską figurką, która stanowi niezwykle istotne zjawisko w twórczości artystki, traktującej obraz nie tylko jako odbicie rzeczywistości, ale przede wszystkim jako harmonię tonów barwnych. Jak pisała Helena Blumówna, monografistka artystki – „Niezmiennie powtarzają się więc w martwych naturach Boznańskiej te same wazony, porcelana ze złoceniami, szkła, jakieś szkatułki, posążki japońskie, a wśród nich siedzący Budda – nagromadzone w pozornym nieładzie na białym obrusie. Stanowią pretekst do przeprowadzenia określonej idei malarskiej w zakresie koloru, orkiestracji zestawień, wzajemnego przenikania, rzadziej kontrastów.” Znane nam dziś martwe natury z japońską figurką tworzą zespół ośmiu obrazów powstałych w latach 1912-1934, jednak podobnych prac było zapewne więcej. Każdy z tych obrazów różni się nieco od innych swoją tonacją kolorystyczną i charakterem (patrz: ilustracje do tekstu P. Kopszaka). Według szerszego opracowania dra...
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-06 | 39 | 50 000 zł | - | N/A PLN USD |