IInformacje o dziele:
brąz, technika mieszana (w gablocie z pleksi)na odwr. napis autorski niebieskim flamastrem: H. Stażewski | nr 17 – 1965 | 37,5 x 28 cm | brąnz
na odwr. nalepki:
1. DESA.....Author HENRYK STAŻEWSKI | Tule RELIEF 17 – 1965 | Year 1965 Dimension 37,5 x 28 cm Technic RELIEF | Destination MUSEE DES BEAUX – ARTS | LA CHAUX-DE-FONDS;
2. La BIENNALE DI VENEZIA | XXXIII ESPOSIZIONE BIENNALE INTER- NAZIONALE D’ ARTE 1966| Nome... Henryk Stażewski | Titolo... No 17 - 1965 | Prezzo... 300 $ | Proprietario auteur | Indirizzo ... Varsovie, Swierczewskiego 64 m118;
3. XXXIII Biennale Internazionale d’Arte | di Venezia – 1966 | 422;
4. włoska nalepka celna.
Obraz wymieniony w katalogu:
- Biennale Internazionale d’Arte Venezia 18 Giugno 16 Ottobre 1966; str. 202, poz. 50.
Henryk Stażewski:
Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-11-20 | 9 | 65 000 zł | 130 000 zł | N/A PLN USD |