Agra Art | Aukcje

- 20 listopada 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA Z TRÓJKĄTEM, NR 19, 1983
Nr:
7562
Technika:
akryl, płyta pilśniowa
Wymiary:
100 cm x 100 cm
Cena wywoławcza:
40 000 zł
Cena uzyskana:
52 000 zł

IInformacje o dziele:

KOMPOZYCJA FIOLETOWA Z TRÓJKĄTEM, KWADRATEM i ROMBEM NR 19, 1983
na odwr., na płycie napis czarnym flamastrem: nr 19 | 1983 | H. Stażewski; na górnej krawędzi napis zieloną kredką : IP. 052; ołówkiem: DEP 768, oraz nalepka: 36. Kompozycja fioletowa z trójkątem, kwadratem i rombem – Nr 19, | akryl, pilśn., 100 x 100, 1983 r.

Obraz reprodukowany w:


H.Stażewski w swojej pracowni
- A. Matynia, Henryk Stażewski myśli zanotowane, Projekt 1985, nr 2/161, s. 25 il., poz. 13 (błędne datowanie), s. 28 il. (fot. artysty na tle obrazu w pracowni);

- plakat wystawy w Centro Atlantico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria, 19.IV-27.V.1990. (zobacz zdjęcie obok)














Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-11-20 30 40 000 zł 52 000 zł N/A PLN USD
2009-04-26 32 57 000 zł 57 000 zł N/A PLN USD EUR