Agra Art | Aukcje

- 20 listopada 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OBRAZ XIII, 1977
Nr:
7700
Technika:
akryl, aluminium
Wymiary:
80 cm x 60 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
20 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwr., na płycie napis: MARIAN BOGUSZ – WARSZAWA | „B- XIII” – ALUM + AKRIL | 0 - 80 x 0 - 60 – 1977 | mbog 77 oraz podłużna pieczątka: MKZ 1 | przedmiot nie podlega | zakazowi wywozu za granicę

Będąc artystą o ogromnym temperamencie twórczym, nieustannie poszukującym nowych rozwiązań, Bogusz często zmieniał style, formy i techniki. W połowie lat 70-tych zaprezentował obrazy malowane akrylem na blasze aluminiowej, które są ostatnim etapem jego artystycznej drogi. Abstrakcyjne, geometryczne elementy umieszczał na drgającej srebrzystym światłem metalicznej płaszczyźnie, zmieniającej się i żyjącej samodzielnie w zależności od położenia.

Obraz był wystawiany w:
- Galerie am Markusberg, Trewir, Niemcy, X – XI 1977;
- Muzeum Narodowe Poznań, Wystawa Monograficzna „Marian Bogusz 1920-1980” Poznań 1982, kat. s. 179, poz. 321.

Marian Bogusz:

Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-11-20 32 12 000 zł 20 000 zł N/A PLN USD