Agra Art | Aukcje

- 20 listopada 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
FORMY, 1954
Nr:
7712
Technika:
monotypia, papier
Wymiary:
35.7 cm x 28.8 cm
Cena wywoławcza:
25 000 zł
Cena uzyskana:
34 000 zł

IInformacje o dziele:

35,7 x 28,8 cm (w świetle passe-partout)
sygn. oł. na odwr. p.d. (widoczna przez okienko wycięte w plecach oprawy): 36 x 29,5 | monotypia | „Formy” | Nr. kat. 262 | Maria Jarema | 1954 obok l.g. brązowa pieczątka: K. F. i nr oł.: 27

Pracy towarzyszy ekspertyza Józefa Chrobaka ze Stowarzyszenia Grupa Krakowska z 2 IX 2005.

Praca wzmiankowana w katalogu: Barbara Ilkosz, Maria Jarema 1908-1958, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawie, Wrocław 1998, s. 204, poz. 480 [wymiary: 36 x 29,5, wł. prywatna], praca nie wystawiona.

Maria Jarema:

Maria Jarema studiowała rzeźbę pod kierunkiem Xawerego Dunikowskiego w ASP w Krakowie w latach 1929-1935. W czasie studiów wstąpiła do "Grupy Krakowskiej" tzw. pierwszej (1933-1937). Za lewicowe poglądy i działalność polityczną była wraz z innymi członkami grupy represjonowana przez władze, m. in. czasowo pozbawiono ją członkostwa w Związku Plastyków. W latach 30. współpracowała jako aktorka i scenograf w teatrem "Cricot" swego brata Józefa Jaremy i teatrem kukiełkowym Adama Polewki. W 1937 wyjechała do Paryża na Wystawę Światową i przebywała tam przez 4 miesiące. W czasie II wojny była szatniarką w kawiarni Domu Plastyków, nastepnie pracowała w warsztacie lalek artystycznych Rady Głównej Opiekuńczej w Krakowie. Po wojnie związała się z Grupą Młodych Plastyków, skupioną wokół Tadeusza Kantora, która w 1957 ukonstytuowała się jako nowa (druga) "Grupa Krakowska". W okresie socrealizmu nie brała udziału w oficjalnym życiu artystycznym. Współpracowała jako scenograf z teatrem "Cricot 2" Kantora (1956-1957). W 1957 została laureatką Nagrody m. Krakowa, w 1958 otrzymała nagrodę Towarzystwa Przyjaźni Włosko-Polskiej im. Francesco Nullo na XXIX Biennale w Wenecji. Zajmowała się początkowo rzeźbą, po wojnie głównie malarstwem, często łączonym z grafiką (tempera z monotypią). Jej abstrakcyjne kompozycje, eksplorujące problem ruchu i przestrzeni, układają się w cykle ("Postaci", "Wyrazy", "Chwyty", "Penetracje", "Rytmy" i in.). Prace te należą do najważniejszych dokonań polskiej sztuki lat 50., wyprzedzając podobne poszukiwania sztuki kinetycznej i op-artu na świecie (m. in. Victora Vasarely'ego, którego poznała w 1956 w Paryżu). Artystka zajmowała się też scenografią i grafiką użytkową (plakat, ilustracja książkowa i prasowa) oraz publicystyką.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-11-20 37 25 000 zł 34 000 zł N/A PLN USD