Agra Art | Aukcje

- 20 listopada 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOMPOZYCJA, 1974-1979
Nr:
7725
Technika:
serigrafia, papier naklejony na tekturę
Wymiary:
60.5 cm x 59.5 cm
Cena wywoławcza:
2 500 zł
Cena uzyskana:
2 500 zł

IInformacje o dziele:

serigrafia, papier nakl. na tekturę, umocowany na drewnianej ramie
60,5 x 59,5 cm (z ramą: 65,5 x 64,5 cm);
sygn. oł. pod ryc. p.: XVIII/XXV H. Stażewski 1974-1979

Jest to serigraficzna replika jednego z białych Reliefów z 1974, wykonanych akrylem na płytach pilśniowych. Por. kat.: Henryk Stażewski. Malarstwo z lat 1923-1974, Ośrodek Propagandy Sztuki, Łódź 26 VII – 18 VIII 1974, poz. 99-109. O cyklu patrz też: Bożena Kowalska, Henryk Stażewski, Wyd. Arkady, Warszawa 1985, s. 36-37.

Henryk Stażewski:

Henryk Stażewski (Warszawa 9 I 1894 - Warszawa 10 VI 1988) studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-1920. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem „Formiści” (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich trudnił się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie – były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzyna-rodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: „Blok” (1924-1926), „Praesens” (1926-1930), „Cercle et Carré” (1929-1931), „Abstraction-Création” (1931-1939), „a. r.” (1932-1939). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-1939). W 1930 był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac, będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak collages, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac). Był laureatem wielu nagród i odznaczeń krajowych i zagranicznych, w tym Nagrody Herdera, Wiedeń 1972.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-11-20 46 2 500 zł 2 500 zł N/A PLN USD