IInformacje o dziele:
Rysunek powstał w czasie pobytu Matejki w Monachium.
Artysta wyjechał tam w grudniu 1858, po otrzymaniu stypendium rządowemu na studia zagraniczne. Zapisał się do monachijskiej ASP (wpis z 30. XII) i przez kilka miesięcy studiował w Naturklasse pod kierunkiem profesora Hermanna Anschütza. Został wówczas wyróżniony brązowym medalem za studium aktu męskiego. Równocześnie pracował samodzielnie - odwiedzał muzea, dużo szkicował i rysował. Wśród zachowanych rysunków z tego okresu są także widoki architektury i zabytkowych budowli monachijskich. Do tego zespołu należy także i prezentowany rysunek przedstawiający widok na mury i wieże Bramy Izarskiej (Isartor), wysmukłą wieżę kościoła św. Piotra (Peterskirche) i dwie wieże katedry Najświętszej Marii Panny (Frauenkirche). Matejko swoje rysunki i szkice traktował jako dokumentację, materiał pomocniczy przy komponowaniu obrazów historycznych i sięgał do nich często nawet po latach. Być może właśnie ten szkic posłużył artyście przy malowaniu dużego, olejnego obrazu Zawieszenie dzwonu Zygmunta (1874), w którym odnajdujemy motyw z naszego rysunku. Okrągła, średniowieczna wieża (monachijska Isartor) z charakterystycznym niewielkim kominem na dachu przedstawiona została tu jako część Bramy Wiślnej w dawnych murach obronnych Krakowa. Mury te za czasów Matejki już nie istniały - wyburzono je z początkiem...
Jan Matejko:
Jan Matejko (Kraków 1838 - Kraków 1893) - najwybitniejszy polski malarz historyczny; studia malarskie rozpoczął pod kierunkiem W. Łuszczkiewicza i W. K. Stattlera w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (lata 1852-1858). Następnie uczył się w Akademii monachijskiej u H. Anschütza (1859) i przez dwa miesiące w Akademii wiedeńskiej u C. Rubena (1860). Po studiach mieszkał i pracował w Krakowie. W 1873 objął stanowisko dyrektora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych, pełniąc tę funkcję aż do śmierci. Dużo podróżował - wielokrotnie wyjeżdżał do Paryża (w latach 1865-1880), Wiednia (1866-1888), w 1872 był w Konstantynopolu, a rok później w Pradze i Budapeszcie, odwiedzał również Włochy (1878-1879 i 1883). Był członkiem licznych akademii i towarzystw artystycznych m.in. Académie des Beaux-Arts (1873) i Instytutu Francuskiego (1874) w Paryżu, berlińskiej Akademii Sztuki (1874), Akademii Rafaelowskiej w Urbino (1878) i Künstlersgenossenschaft w Wiedniu (1888). W 1864 został członkiem Towarzystwa Naukowego w Krakowie, w 1887 otrzymał doktorat filozofii honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Był twórcą wielkich i znanych płócien, m.in. Kazania Skargi, Rejtana, Unii Lubelskiej, Batorego pod Pskowem, Bitwy pod Grunwaldem, Hołdu Pruskiego czy Kościuszki pod Racławicami. Malował także portrety i - rzadziej - sceny religijne czy rodzajowe. Ważną rolę w jego twórczości odgrywał rysunek - artysta opracował, m.in. album Ubiory w Polsce od 1200 do 1795 oraz rysunkowy cykl Poczet królów i książąt polskich. W latach 1889-1891, wraz z zespołem uczniów, pracował nad polichromią kościoła Mariackiego w Krakowie. W rodzinnym domu malarza, przy ulicy Floriańskiej w Krakowie od 1898 mieści się poświęcone mu muzeum - Dom Matejki (Oddział MNK).
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2005-12-11 | 17 | 6 000 zł | 7 000 zł | N/A PLN USD |