Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KATARZYNA JAGIELLONKA, 1870
Nr:
7823
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
127 cm x 101 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

KATARZYNA JAGIELLONKA Z MĘŻEM KSIĘCIEM JANEM I SYNEM ZYGMUNTEM W WIĘZIENIU NA ZAMKU GRIPSHOLM,

sygnowany l.d.: F. Streitt. 1870.

Na odwrocie, na górnej listwie krosien wystrzępiona nalepka z niemieckim napisem atramentem w kilku wierszach; czytelny fragment: [...] gemalt von Franz Streitt in Wien. Poniżej inną ręką: Własność Wgo D- Paryckiego.

Prezentowany obraz Franciszka Streitta przedstawia dramatyczny epizod z życia księżniczki Katarzyny Jagiellonki (1527-1592), córki Zygmunta Starego i Bony Sforzy, która w 1562 została żoną Jana księcia finlandzkiego, brata króla Szwecji Eryka XIV Wazy, zwanego Erykiem Szalonym. Z jego rozkazu książęca para uwięziona została na zamku Gripsholm, gdzie oboje spędzili lata od 1663 do 1667 i gdzie urodziło się dwoje z ich dzieci - zmarła w dzieciństwie Izabella (1564-1566) oraz Zygmunt (1566-1632), przyszły król Polski Zygmunt III Waza. W 1569, po obaleniu Eryka, mąż Katarzyny wstąpił na tron jako Jan III Waza, a ona sama została koronowana na królową Szwecji. Obraz Streitta odnosi się do lat spędzonych przez Katarzynę w więzieniu. Artysta malował go jeszcze w czasie swych studiów w Wiedniu, przy czym wyraźnie inspirował się wcześniejszym płótnem warszawskiego malarza Józefa Simmlera (1859; Muzeum Narodowe w Warszawie). Dotyczy to nie tylko w wyboru tematu, lecz także pomysłu kompozycji, podobnej "scenografii" i rekwizytów (krzyż, modlitewnik, fotel, kotary itp.)...
więcej

Franciszek Streitt:

Franciszek Streitt (Brody 1839 - Monachium 1890) w latach 1856-1866 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, a następnie w Akademii wiedeńskiej u Eduarda Engertha. W roku 1871 osiadł na stałe w Monachium, dzieląc pracownię z przyjacielem, malarzem Antonim Kozakiewiczem. Z Monachium wyjeżdżał do Krakowa i na Węgry. We wcześniejszym okresie - jak przystało na ucznia Matejki - malował kompozycje historyczne, ale o zabarwieniu rodzajowym (Pożegnanie syna wyruszającego na wyprawę wiedeńską). Później, już w Monachium malował portrety i pejzaże oraz - przede wszystkim - rodzajowe sceny z małych polskich miasteczek czy wsi - jarmarki, wędrownych muzykantów, obozowiska Cyganów. Chętnie malował też nieco sentymentalne scenki z dziecięcymi bohaterami. W jego pracach dużą rolę odgrywała anegdota, dopowiedziana jeszcze opisowym, literackim tytułem; Zakazany owoc, Pociecha matuli, Bez jutra czy Ostatnia krówka. Obrazy artysty „pokazujące z największa wiernością życie ludu polskiego /../, znalazły jak najżywsze uznanie” i cieszyły się znacznym powodzeniem, a wiele z nich trafiało na angielski bądź amerykański rynek sztuki.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-12-11 19 100 000 zł - N/A PLN USD