Agra Art | Aukcje

- 11 grudnia 2005

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
MŁODZIENIEC W BARANKOWEJ CZAPCE, 1860
Nr:
7859
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
34 cm x 24.5 cm
Cena wywoławcza:
30 000 zł
Cena uzyskana:
47 000 zł

IInformacje o dziele:

sygnowany p.d.: Lwów 28/10 860 | AG (monogram wiązany; sygnatura wydrapana trzonkiem pędzla w mokrej farbie)

Na odwrocie karta z orzeczeniem dra Kazimierza Buczkowskiego potwierdzającym autorstwo Grottgera (Kraków, 10 kwietnia 1965; maszynopis)

Prezentowany portret młodzieńca, o rysach twarzy pozornie przypominających rysy własne Grottgera, powiązać można z zespołem studiów i szkiców, malowanych przez niego jesienią roku 1860, w związku z zamierzoną większą kompozycją Modlitwa konfederatów barskich przed bitwą pod Lanckoroną (obraz zaginiony). W tym czasie - od sierpnia do października - artysta przebywał głównie w Barszczowicach koło Lwowa, majątku hr. Lewickiego, dzierżawionym przez malarza Jana Maszkowskiego. Stamtąd jeździł do domu we Lwowie, był w Żółkwi, odwiedzał okoliczne dwory. "Powstają wówczas liczne portrety, olejno szkicowane, wszystkie malowane na tekturkach mniejszego formatu i opatrzone dokładnymi datami" (J.Bołoz-Antoniewicz, Grottger, Lwów 1910, s. 278).
Modelami artysty byli Jan Maszkowski, jego synowie i zięć Jakubowicz, a także sąsiedzi i okoliczni chłopi - ich twarze można było odnaleźć w ukoń-czonej już Modlitwie konfederatów. Nasz obraz nosi wszelkie cechy tej grupy prac - namalowany na niewielkiej tekturce, jest tak samo sygnowany (wiązany monogram AG z dokładną datą dzienną i nazwą miejscowości, gdzie był malowany). Charakterystyczne jest także oliwkowo-zielone tło, którego malarz użył celowo, gdyż "obraz miał mieć zielone tło...
więcej

Artur Grottger:

Rysownik i malarz; wybitny przedstawiciel romantyzmu w polskim malarstwie, powszechnie znany przede wszystkim z cykli czarno-białych rysunków poświęconych powstaniu styczniowemu 1863 r., w których, jak nikt inny, „dał wyraz poetycznym i pięknym uczuciom, krzywdom i zapałom tej chwili” (S.Tarnowski). Cykle te, zatytułowane Warszawa, Polonia, Lituania, Wojna, nie przedstawiały konkretnych wydarzeń historycznych, lecz symbolicznie ujmowały narodową tragedię. Ich patriotyczna wymowa sprawiła, że ten nurt sztuki Grottgera zyskał ogromną popularność, a reprodukcje jego kartonów znajdowały się niemal w każdym polskim domu. Mniej znana była pozostała twórczość artysty - obrazy rodzajowe, historyczne i batalistyczne oraz malowane i rysowane portrety. Całe zachowane oeuvre Grottgera przypomniała niedawno wielka wystawa zorganizowana w 1987 r. wspólnie przez Muzea Narodowe we Wrocławiu i w Krakowie.
Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2005-12-11 59 30 000 zł 47 000 zł N/A PLN USD