IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: Józef Brandt | z Warszawy | Monachium
Na krosnach napis: Ks.dep | MW | 11/1919 | nr 18 Współczesny recenzent, pisząc o tym obrazie, zauważał, że „życie stepów ukraińskich za czasów Rzeczypospolitej, ich pozorny spokój, tak często przerywany tętentem rozhukanych rumaków, szczękiem oręża tryumfalną pieśnią zwycięstwa lub jękiem rannych i umierających, odtwarza Brandt z niezrównanym mistrzostwem. W tematach tych wyrobił sobie odmienny, jemu li tylko właściwy styl. Do rzędu tego rodzaju utworów należy niniejszy obraz uplastyczniający barwnie i zamaszyście zapalczywy pościg zaporożców za uciekającym przez step Tatarem”. Obraz reprodukowany lub opisywany w: - Nasze ryciny, Tygodnik Ilustrowany 1902, półrocze II, s. 897, repr. s. 885 (pt. W pogoni); - F.Kopera, Malarstwo w Polsce XIX i XX wieku, repr. 349, s. 333 (pt. Ucieczka z chorągwią Proroka).
Józef Brandt:
Józef Brandt (Szczebrzeszyn 1841 - Radom 1915) był jednym z najwybitniejszym polskich malarzy batalistów. Naukę malarstwa rozpoczął w Warszawie pod okiem Juliusza Kossaka. W latach 1858-1860 był w Paryżu, gdzie podjął studia inżynierskie. Niebawem zarzucił je jednak na rzecz malarstwa i kształcił się w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1861 debiutował na wystawie w warszawskim TZSP. Od 1863 kontynuował studia w monachijskiej ASP u Franza Adama. W 1870 otworzył w Monachium własną pracownie i niebawem stał się przywódcą, „generałem” tamtejszej polskiej kolonii artystycznej i nauczycielem wielu malarzy. Po 1877 miesiące letnie spędzał w Orońsku, zapraszając na plenery grono swych uczniów. Został honorowym profesorem Akademii w Monachium (1878), członkiem Akademii w Berlinie (1877) i Pradze (1900). Odznaczony wysokimi orderami, wyróżniany medalami i nagrodami na międzynarodowych wystawach, cieszył się prawdziwie europejską sławą. Mieszkając i tworząc poza krajem zawsze wyraźnie podkreślał swoją polskość; dając jej wyraz choćby poprzez podpisywanie obrazów Józef Brandt z Warszawy. Malował bitwy, potyczki, podjazdy – epizody z historii polskich wojen kresowych i wojen szwedzkich XVII wieku, a także sceny rodzajowe – jeźdźców, polowania, jarmarki. Jego barwne, pełne ruchu i perfekcyjne warsztatowo obrazy podziwiano powszechnie, jako najlepszy przykład wysoko wówczas cenionej „szkoły polskiej”. Ale podczas gdy niemiecki czy francuski widz dostrzegał w nich przede wszystkim egzotykę i barwy Orientu, dla Polaków były to płótna „prawdziwe, naturalne, swojskie jak fragmenty z pamiętników Paska albo Rzewuskiego, przetransponowane na barwy i linie”. |
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-06-08 | 190 000 zł | 230 000 zł | N/A PLN USD |