IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: Wojciech Kossak | 1929Na odwrocie owalny stempel: JULIAN BUROF | WARSZAWA | Nowy Świat 47
Wojciech Kossak malował wiele obrazów przedstawiających epizody walk o Lwów w latach 1918 i 1919. Wśród nich powtarzały się najczęściej ujęcia grup chłopców i dziewcząt w czasie walk na cmentarzu Łyczakowskim lub też pojedyncze postacie lwowskich Orląt, młodych obrońców Lwowa. Kilka takich obrazów znajduje się, m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego i Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie (reprodukowane we wszystkich wydaniach albumu K.Olszańskiego, Wojciech Kossak).
Wojciech Kossak:
Wojciech Kossak (Paryż 1856 - Kraków 1942 ) – powszechnie znany malarz, postrzegany przede wszystkim jako świetny batalista. Syn i uczeń Juliusza Kossaka kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, w Akademii monachijskiej oraz w Paryżu. W latach 1895-1902 przebywał głównie w Berlinie, pracując dla cesarza Wilhelma II. Wiele podróżował, m.in. do Hiszpanii i Egiptu, gdzie wykonywał szkice do zamierzonych panoram. W późniejszych latach kilkakrotnie wyjeżdżał do Stanów Zjednoczonych wykonując zamówienia portretowe. W 1913 był mianowany profesorem warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W latach I wojny światowej pełnił służbę wojskową. Był współautorem panoram: „Racławice” (1893-1894), „Berezyna” (1895-1896), „Bitwa pod piramidami” (1901) oraz szkiców do niezrealizowanej „Somosierry” (1900). Z temperamentem i swobodą tworzył szeroko malowane, dynamiczne sceny batalistyczne, historyczne, rodzajowe oraz liczne portrety. Z upodobaniem malował konie. Jego obrazy, gloryfikujące dawne i współczesne artyście polskie wojsko i bohaterstwo żołnierzy, trafiały do patriotycznych uczuć odbiorców i cieszyły się ogromna popularnością.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-03-26 | 24 | 3 500 zł | 8 500 zł | N/A PLN USD |