[ status: zarchiwizowany ]                                                                                                    
                    Tytuł:
                        PORTRET MŁODEJ DAMY 
                      Nr:
                                8137
                            Technika:
                                porcelana
                            Wymiary:
                                 14.5 cm x 10 cm
                            
                              Cena wywoławcza:
                            
                            
                              3 000 zł
                            
                          
                                  3 700 zł
                                
                              IInformacje o dziele:
                                                                  PORTRET MŁODEJ DAMY 
wedle tradycji 
Zofii Wittowej-Potockiej
Malowidło na plakiecie porcelanowej, wykonane według pastelu Salvatore Tonciego (1756-1844).
Oryginał w zbiorach Kupferstichkabinett Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz (dawniej Muzeum Kró-lewskie) w Berlinie.
porcelana (Berlin ?), sygnowana p.d.: R Werlich Na odwrocie plakiety wyciśnięta cyfra „107”
Na tekturze zabezpieczającej plakietę od tyłu napis atramentem: Nr. 106; obok nalepka z napisem ołówkiem: Potocka.
Autorstwo portretu będącego pierwowzorem naszej plakiety, przypisywane było A.Vertierowi, A.Graffowi, A.Kaufmann i A.Ku-charskiemu. Ostatecznie ustalono jednak, że jego autorem był Salvatore Tonci (1756-1844), włoski malarz działający w Petersburgu, a od 1800 także w Moskwie, popularny portrecista dworu i arystokracji. Obraz trafił do zbiorów berlińskiego Kupferstichkabinett jako dar króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III, który otrzymał go od samej Zofii Potockiej. Według tradycji rodziny Potockich, obraz jest właśnie jej portretem. Modelka - Zofia z Glavanich (1760-1822), primo voto Józefowa Wittowa, secundo voto Potocka, była żoną Stanisława Szczęsnego, słynną z urody Greczynką uważaną za „najpiękniejszą kobietę Europy”. I chociaż tożsamość portretowanej damy nie została bezspornie potwierdzona, a portret bywa uznawany też za wizerunek Heleny z Massalskich Wincentowej Potockiej (co również jest przedmiotem dyskusji)...
                  Malowidło na plakiecie porcelanowej, wykonane według pastelu Salvatore Tonciego (1756-1844).
Oryginał w zbiorach Kupferstichkabinett Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz (dawniej Muzeum Kró-lewskie) w Berlinie.
porcelana (Berlin ?), sygnowana p.d.: R Werlich Na odwrocie plakiety wyciśnięta cyfra „107”
Na tekturze zabezpieczającej plakietę od tyłu napis atramentem: Nr. 106; obok nalepka z napisem ołówkiem: Potocka.
Autorstwo portretu będącego pierwowzorem naszej plakiety, przypisywane było A.Vertierowi, A.Graffowi, A.Kaufmann i A.Ku-charskiemu. Ostatecznie ustalono jednak, że jego autorem był Salvatore Tonci (1756-1844), włoski malarz działający w Petersburgu, a od 1800 także w Moskwie, popularny portrecista dworu i arystokracji. Obraz trafił do zbiorów berlińskiego Kupferstichkabinett jako dar króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III, który otrzymał go od samej Zofii Potockiej. Według tradycji rodziny Potockich, obraz jest właśnie jej portretem. Modelka - Zofia z Glavanich (1760-1822), primo voto Józefowa Wittowa, secundo voto Potocka, była żoną Stanisława Szczęsnego, słynną z urody Greczynką uważaną za „najpiękniejszą kobietę Europy”. I chociaż tożsamość portretowanej damy nie została bezspornie potwierdzona, a portret bywa uznawany też za wizerunek Heleny z Massalskich Wincentowej Potockiej (co również jest przedmiotem dyskusji)...
więcej 