Agra Art | Aukcje

- 26 marca 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
CIEMNOWŁOSA, 1917
Nr:
8244
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
86.5 cm x 42.5 cm
Cena wywoławcza:
60 000 zł
Cena uzyskana:
-

IInformacje o dziele:

sygnowany p.g.: Z Menkes | 917.
Na odwrocie płótna autorski napis farbą: Studjum z modela | Z. Menkes pinx. 1917 | Lwów
Na krosnach stemple: ISKRA & KARMAŃSKI | KRAKÓW. Ponadto stemple: Skład ram i papieru | R. ALEKSANDROWICZ | Kraków. Basztowa 12.
Nalepka (z tekstem pisanym na maszynie) z trzema zwrotkami wiersza zaczynającego się od słów: „Czarnolica zalotnica....”.

Młodzieńcza praca Zygmunta Menkesa, interesujące pracowniane studium modelki malowane w roku 1917 podczas nauki u Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego, gdzie artysta rozpoczynał swą edukację malarską.

Zygmunt Menkes:

Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-03-26 97 60 000 zł - N/A PLN USD