[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
OBRAZ B-VII, 1977
Nr:
8317
Technika:
akryl,blacha aluminiowa
Wymiary:
60 cm x 80 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
-
IInformacje o dziele:
na odwr., na płycie napis: MARIAN BOGUSZ – WARSZAWA | „B-VII” – ALUMINIUM + AKRIL | 0.60 x 0.80 – 1977 mbogusz. obok pionowa strzałka oraz pozioma pieczątka zezwalająca na wywóz obrazu za granicę.Od połowy lat 70. XX w. Marian Bogusz był szczególnie pochłonięty zagadnieniem wzajemnych relacji światła i przestrzeni na płaszczyźnie obrazu. Malował wówczas przeważnie na blasze aluminiowej, która z racji swoistych właściwości pogłebiała efekt refleksów świetlnych. W kompozycjach tych osiągnał artysta największą równowagę i prostotę konstrukcji dzieła. (por. poz. 27)
Obraz wystawiany lub opisany:
- Galerie am Markusberg, Trewir, Niemcy, X – XI 1977;
- Marian Bogusz 1920-1980, Wystawa monograficzna (katalog), MN Poznań 1982, s.178, poz. 315.
Marian Bogusz:
Marian Bogusz (Pleszew w Wielkopolsce 25 IV 1920 - Warszawa 2 II 1980) po maturze w 1939 wziął udział jako ochotnik w kampanii wrześniowej. W latach 1941-19445 był więziony przez hitlerowców (obóz koncentracyjny w Mauthausen). Po wojnie osiadł w Warszawie. Do 1948 studiował w ASP w pracowniach prof. J. Cybisa i J. Sokołowskiego. Już w okresie studiów włączył się w życie artystyczne jako organizator różnorodnych jego form. Był współzałożycielem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, działającego w latach1947-49, pierwszego w powojennej Warszawie ośrodka sztuki awangardowej. Na przełomie 1948/49 wziął udział w I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. W 1955 wspólnie ze Zbigniewem Dłubakiem (którego poznał w Mauthausen) i Kajetanem Sosnowskim założył Grupę 55, uważaną za przeciwwagę ideową i artystyczną „Arsenału“. W tym samym roku związał się z Galerią Krzywe Koło, którą prowadził do 1965, tworząc z niej ważny ośrodek ruchu „nowoczesnych“. W 1963 był inicjatorem Plenerów Koszalińskich w Osiekach, które przez kolejnych 15 lat osiągnęły rangę czołowych międzynarodowych spotkań artystów i naukowców w Polsce. Malarstwo Bogusza przeszło drogę od surrealistycznych kompozycji abstrakcyjnych z lat 40., poprzez figuratywne, symboliczne przedstawienia z okresu Grupy 55 (inspirowane teatrem Bertolta Brechta, muzyką, nauką itp.) do utrzymanych w dyscyplinie abstrakcji geometrycznej prac z dojrzałego okresu lat 60. i 70. Równolegle z malarstwem i wspomnianymi doświadczeniami z zakresu form przestrzennych w otwartej przestrzeni, Bogusz od początku zajmował się scenografią teatralną, realizując wiele przedstawień w teatrach całej Polski. Był współautorem oprawy plastycznej imprez, pawilonów wystawowych, monumentalnych dekoracji (np. fryz ceramiczny na Stadionie X-lecia w Warszawie). Pisał, wygłaszał referaty, wielokrotnie występował jako spiritus movens artystycznych debat.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-04-09 | 36 | 12 000 zł | - | N/A PLN USD |