IInformacje o dziele:
Północne ramię ambitu z widokiem na kaplicę biskupa Gamrata. Po lewej, u stopni ołtarza Św. Krzyża królowa Marysieńka modli się o zwycięstwo nad Turkami.
67,3 x 45,5 cm (w świetle passe-partout) sygnowana l.d.: Tondos.; p.d.: W K
Obraz przedstawiający Wnętrze katedry na Wawelu pochodzi z cyklu zatytułowanego "Wawel przeszłości skarbnica, siedziba Piastów i Jagiellonów" powstałego w roku 1910 i malowanego przez Stanisława Tondosa we współpracy z Wojciechem Kossakiem. Było to kolejne wspólne dzieło obu artystów (po cyklu "Kościół Mariacki w Krakowie" z 1892). Na akwarelach Tondosa przedstawiających architekturę Kossak – temperą lub gwaszem – domalowywał sztafaż; sylwetki ludzi, konie, a często nawet całe scenki rodzajowe. W przypadku cyklu „wawelskiego” były to przedstawienia postaci historycznych – królów, królowych, hetmanów czy wodzów. Już w roku 1910 cały cykl w liczbie 21 obrazów pokazany został w na Nieustającej Wystawie Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i został opisany w towarzyszącym jej katalogu. Patrz: "Nieustająca Wystawa Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie", lipiec-sierpień-wrzesień 1910, s. 7 – 9, nr kat. 1-21 [nr 14 Królowa Marysieńka...]. Szeroko spopularyzowały go także barwne pocztówki, wydrukowane w 1910 przez firmę L.Anczyca, nakładem krakowskiego wydawnictwa...
Stanisław Tondos:
Stanisław Tondos (Kraków 1854-Kraków 1917) znany jest przede wszystkim jako malarz swego rodzinnego miasta Krakowa. Tu po ukończeniu gimnazjum, w latach 1869-1975 kształcił się w Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Studia kontynuował w Wiedniu, a przez krótki czas także w Akademii monachijskiej u Otto Seitza. Już w początkach swej twórczości zajął się malarstwem wedutowym. Wyjeżdżał do Wenecji, Pragi, Wiednia, Rapperswillu, Norymbergi, Magdeburga malując widoki architektury tych miast. Jego ulubioną, najczęściej stosowaną i mistrzowsko opanowaną techniką była akwarela, ale malował także olejno i pastelami. Najliczniejszą grupę jego dzieł stanowią widoki Krakowa. Obrazy te przedstawiając – często już nieistniejące – domy, uliczki, zaułki są dziś świadectwem minionego czasu, ważnym dokumentem ikonograficznym. Artysta malował też widoki z innych miast Polski - Lwowa, Poznania, Warszawy. W 1886 wspólnie z Juliuszem Kossakiem namalował cykl 24 akwarel, które następnie ukazały się w tece graficznej jako "Klejnoty m. Krakowa". W latach późniejszych powstały jeszcze cykle akwarel "Kościół Mariacki w Krakowie" (1892), "Wawel przeszłości skarbnica, siedziba Piastów i Jagiellonów" (1910), "Kraków Legiony" (1915-1917), malowane tym razem we współpracy z Wojciechem Kossakiem, który był autorem sztafażu – sylwetek ludzi, koni, scenek rodzajowych. Począwszy od 1875 Tondos regularnie wystawiał swe prace w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Brał też udział w wystawach w Warszawie, m.in. w Towarzystwie Zachęty i w Salonie Krywulta. Wiele prac artysty spopularyzowano w formie pocztówek wydawanych nakładem wydawnictwa Salonu malarzy Polskich. W 1900 na wystawach kart pocztowych w Warszawie i w Paryżu Tondos został odznaczony złotymi medalami „za wysoce artystycznie odtworzenie w projektach akwarelowych miast polskich – Lwowa, Krakowa, Warszawy”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-05-21 | 31 | 7 000 zł | - | N/A PLN USD |