IInformacje o dziele:
PORTRET IZY BOZNAŃSKIEJ, SIOSTRY ARTYSTKI, 1887pastel, papier, 50,5 x 38,4 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany ołówkiem l.d.: Boznańska 87 ; poniżej mniej wyraźnie: Boznańska ; po lewej u góry ślady zatartego, autorskiego (?) napisu ołówkiem
Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny Olgi Boznańskiej.
Jest to jeden z wcześniejszych obrazów artystki, namalowany w stosunkowo rzadko przez nią stosowanej technice pastelu. Obraz powstał zapewne w Monachium, gdzie obie panny Boznańskie wyjechały na studia; Olga – malarskie, a jej młodsza siostra Iza (1868-1934) – muzyczne. W tym czasie Iza była częstą modelką Olgi; by wymienić choćby portret Amazonka z roku 1891 (obecnie w Muzeum Narodowym w Kielcach).
Obraz wzmiankowany i reprodukowany w:
- M. Rostworowska, Portret za mgłą. Opowieść o Oldze Boznańskiej, Wyd. Terra Nova Warszawa 2003, s. 79;
- P. Kopszak, Olga Boznańska (1865-1940), Edipresse Polska S.A., Warszawa 2006, il. s. 19.
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-05-21 | 86 | 20 000 zł | - | N/A PLN USD |