Agra Art | Aukcje

- 21 maja 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETY BRONOWICKIE, 1900
Nr:
8442
Technika:
olej, tektura
Wymiary:
49.5 cm x 35.3 cm
Cena wywoławcza:
11 000 zł
Cena uzyskana:
11 000 zł

IInformacje o dziele:

oznaczony na odwrocie zieloną farbą: W.T. 1900

Obraz jest studium malarskim do większej kompozycji znanej jako "Święcenie pól" lub "Procesja w Bronowicach" (ol. pł., 114 x 174 cm; w zbiorach Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego; inna wersja w Muzeum Okręgowym w Lesznie). Wśród idących w procesji postaci rozpoznać można, m.in. żonę i córki artysty – odnajdujemy je także w prezentowanym studium. (porównaj np. reprodukcje w: Ks. Nowobilski J.A., "Włodzimierz Tetmajer (1861-1923)", Kraków 1998, s. 158, 159, il. 77, 78.).

Włodzimierz Tetmajer:

Włodzimierz Przerwa-Tetmajer (Harklowa koło Ludźmierza na Podhalu 1862 - Kraków 1923), przyrodni brat poety Kazimierza, naukę malarstwa rozpoczął wcześnie; już od 1875 uczęszczał na zajęcia do Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie następnie (z przerwami) kształcił się do 1895 - początkowo u Franciszka Cynka, Leopolda Loefflera i Władysława Łuszczkiewicza, a po 1889 u Jana Matejki. Równolegle studiował filologię klasyczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1882 uczył się jeszcze w Akademii Wiedeńskiej, a w latach 1886-89 w Akademii Monachijskiej u Aleksandra Wagnera. Studia uzupełniał w paryskiej Académie Colarossi. Stypendium cesarskie umożliwiło mu wyjazd do Rzymu. Po powrocie mieszkał w Krakowie. W 1890 ożenił się z Anną Mikołajczykówną, córką gospodarza z podkrakowskiej wsi Bronowice, gdzie sam często przebywał, a w 1895 zamieszkał na stałe. W 1901 założył i następnie przez kilka lat prowadził szkołę malarstwa dla kobiet. Od 1899 był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”; w 1901 jednym z założycieli Towarzystwa „Polska Sztuka Stosowana”; w 1908 współzałożycielem grupy „Zero”. Był wybitnym przedstawicielem nurtu „ludowości”, malarzem obyczajów, pracy i krajobrazu podkrakowskiej wsi. We wcześniejszym okresie tworzył w duchu akademickiego, monachijskiego realizmu. Później wykształcił własny, oryginalny styl - kompozycja jego obrazów była swobodna, malował szerokimi pociągnięciami pędzla, używał jasnych, żywych barw. W latach 1892-1894 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy Panoramie Racławickiej. Projektował witraże, zajmował się ilustratorstwem i malarstwem ściennym, m.in. w 1902 wykonał polichromię kaplicy królowej Zofii w Katedrze na Wawelu. Artysta był pierwowzorem postaci Gospodarza w dramacie S. Wyspiańskiego Wesele.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-05-21 8 11 000 zł 11 000 zł N/A PLN USD