IInformacje o dziele:
napis p.d. błękitną kredką: mal. J. MalczewskiTen interesujący obraz, zamierzony pierwotnie prawdopodobnie jako sztandar lub feretron kościelny, wiązać można z dość wczesnym okresem twórczości Malczewskiego, kiedy pozostawał on jeszcze pod wyraźnym wpływem Jana Matejki. Obraz przedstawia św. Kazimierza, królewicza oraz Anioła towarzyszącego mu w modlitwie. Kazimierz trzyma królewską koronę, Anioł lilię, symbol czystości, atrybuty z którymi święty był przedstawiany w malarstwie i rzeźbie.
Królewicz Kazimierz (1458-1484) syn Kazimierza Jagiellończyka i Elżbiety Rakuszanki, wychowanek Jana Długosza, „młodzieniec szlachetny, rzadkich zdolności i godnego pamięci rozumu” był przeznaczony na następcę tronu polskiego. W 1471 wyruszył na Węgry, gdzie obiecano mu koronę; zabiegi te skończyły się niepowodzeniem. Przez dwa lata jako namiestnik zastępował ojca, przebywającego na Litwie. Słynął z pobożności, dobrych uczynków i wielu cnót. Zmarł w opinii świętości w Grodnie, a pochowany został w katedrze w Wilnie. Kanonizowany był dwukrotnie – w 1521 i ponownie (z powodu zaginięcia bulli papieskiej) w 1602 roku. Jest głównym patronem Litwy, archidiecezji wileńskiej i białostockiej, diecezji radomskiej, drohiczyńskiej i pińskiej, a także miasta Radom.
Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-05-21 | 10 | 8 000 zł | 8 000 zł | N/A PLN USD |