IInformacje o dziele:
sygnowany l.d.: GWOZDECKIPowstanie prezentowanego "Portretu kobiety w kapeluszu" można wiązać z okresem dwóch – trzech lat sprzed roku 1910, kiedy twórczość Gwozdeckiego wyraźnie ewoluowała w kierunku fowizmu i artysta „zwrócił się w kierunku fowistycznej intensyfikacji barw i spontaniczności artystycznego gestu”. Wtedy, a także i po 1910 artysta namalował kilka obrazów przedstawiających zarówno postaci na tle pejzażu, jak i kobiety w szerokich, malowniczych kapeluszach – nasz portret mieści się w tym zespole jego prac. Ponadto warto zwrócić uwagę na „szkicowo malowany fragment portretu na odwrocie obrazu, który nastrojem i typem ujęcia twarzy przypomina niektóre portrety Konrada Krzyżanowskiego, jednego z nauczycieli artysty”. Według opinii prof. dr hab Jerzego Malinowskiego
Gustaw Gwozdecki:
Gustaw Gwozdecki (Warszawa 1880 - Paryż 1935) - malarz, rzeźbiarz i grafik; studiował w Warszawie, w 1899 w Monachium, następnie w u Jana Stanisławskiego w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a później w prywatnej szkole Konrada Krzyżanowskiego w Warszawie. W 1903 wyjechał do Paryża, gdzie uczył się jeszcze w pracowni rzeźbiarza Ponscarme’a. W Paryżu od 1904 wielokrotnie wystawiał swoje obrazy i rzeźby w Salon de la Sociéte des Beaux-Arts i Salon d’Automne. W 1912 i 1913 urządził we własnej pracowni wystawy indywidualne przyciągając uwagę francuskich krytyków, m.in. Andre Salmona i Guillaume’a. Apollinaire’a. Swoje prace przesyłał także na wystawy krajowe (m.in. wystawy „Sztuki” i grupy Formistów). Był ważną postacią polskiej kolonii artystycznej we Francji. W 1914 dzięki jego staraniom otwarto w Paryżu polską Akademię Malarstwa (jej działalność przerwał wybuch I wojny światowej). W 1915 był w Nowego Jorku i odtąd jeździł tam wielokrotnie, działając, m.in. w Komitecie Stosunków Artystycznych Polsko-Amerykańskich i wystawiając swoje malarskie i rzeźbiarskie prace. Zajmował się teorią sztuki, publikował artykuły o malarstwie, był autorem książki O ewolucji w malarstwie. Ponadto był kompozytorem i pianistą. W malarskiej twórczości artysty widoczna jest ewolucja formy jego dzieł - od wczesnych prac związanych nurtami symbolizmu i ekspresjonizmu, poprzez wyraźną fascynację fowizmem, sztuką Matisse’a i van Dongena, aż do obrazów zbliżonych formą do klasycyzmu lat dwudziestych. Malował pejzaże, portrety, kompozycje symboliczne, martwe natury oraz bukiety kwiatów nawiązujące do kompozycji malarzy japońskich działających w latach dwudziestych w Paryżu.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-05-21 | 90 | 27 000 zł | - | N/A PLN USD |