Agra Art | Aukcje

- 21 maja 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
NAD JEZIOREM, LATA 1900 - 1915
Nr:
8541
Technika:
olej, płótno naklejone na tekturę
Wymiary:
40.5 cm x 70 cm
Cena wywoławcza:
7 000 zł
Cena uzyskana:
9 000 zł

IInformacje o dziele:

na odwrocie nalepki z numerem 58.

Obraz pochodzi ze zbiorów rodziny artysty. Ta świetna kolekcja – w liczbie 150 pejzaży i pejzażowych studiów malarskich – zaprezentowana została w roku 2004 na wystawie w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Wystawie towarzyszył obszerny katalog opracowany przez p. Marię Gołąb. Katalog zawiera opisy i reprodukcje wszystkich wystawionych prac artysty, wśród których autorka wyodrębniła kilka zespołów pejzaży; prezentowany tu obraz znalazł się w grupie określonej jako „widzenie rejestrujące” – Wywiórski „zdaje się tu demonstrować malarskie możliwości oddania światła i jego refleksów na rozległej tafli jeziora oraz odbicia w wodzie, skontrastowanego z jasnymi partiami masywy zieleni”.

Obraz opisany i reprodukowany w:
- M. Gołąb, Michał Gorstkin Wywiórski – pejzaże. Między niebem a ziemią, Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, [Poznań 2004], s. 25, 63, 118, nr kat. 58, il. 58.

Michał Gorstkin Wywiórski:

Michał Gorstkin Wywiórski (Warszawa 1861 - Berlin 1926) w latach 1883-1887 studiował w Monachium; w Akademii u profesorów Karla Raupa i Nikolausa Gysisa oraz równolegle w prywatnych pracowniach Józefa Brandta i Alfreda Wierusza-Kowalskiego. W 1884 debiutował na wystawie w krakowskim TPSP, swoje prace pokazywał też w Monachium, gdzie w 1894 na międzynarodowej wystawie w Glaspalast został wyróżniony medalem za obraz Z puszczy litewskiej. W 1895 przeniósł się do Berlina, zaproszony przez Wojciecha Kossaka i Juliana Fałata do pracy przy panoramie Berezyna (1895-1896). W Berlinie zamieszkał na dłużej, a następnie przebywał w Wielkopolsce i w Warszawie. Współpracował też z Janem Styką przy panoramie Bitwa pod Sybinem (1897), a w 1900 wspólnie z Kossakiem podróżował do Hiszpanii i Egiptu, aby wykonać szkice plenerowe do zamierzonych panoram Somosierra (nie zrealizowana) i Bitwa pod piramidami (1901). Wyjeżdżał także na Litwę, wyspę Sylt, do Norwegii, Szwecji, nad Morze Północne i Bałtyk, malował w Amsterdamie, na Krymie i Kaukazie. We wczesnej fazie twórczości, pod silnym wpływem Brandta i Wierusza-Kowalskiego, malował sceny myśliwskie i rodzajowe oraz obrazy z Tatarami, Kozakami czy Czerkiesami, które przyniosły mu powodzenie na monachijskim rynku sztuki. Z czasem naczelnym tematem jego malarstwa stał się czysty pejzaż, postrzegany i malowany wrażliwie i z upodobaniem.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-05-21 60 7 000 zł 9 000 zł N/A PLN USD