IInformacje o dziele:
Sygnowany l.d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI | 906
Po wojnie obraz uchodził za zaginiony; w książkach i artykułach o Chełmońskim zamieszczano jego reprodukcje wg fotografii ze zbiorów Działu Dokumentacji Ikonograficznej MNW. Obraz, znany pod tytułami Świt lub Królestwo ptaków, pochodzi z późnego okresu twórczości artysty, „który przeszedłwszy okres tężyzny, czasy ruchu, nadmiaru życia, wszedł na drogę twórczości wyłącznie uczuciowej, kontemplacyjnej”. Chełmoński, mieszkając w swoim dworku w Kuklówce, malował wówczas szczególnie dużo pejzaży z motywami ptaków czy zwierząt, znakomicie podpatrzonych w ruchu i charakterze. O tych obrazach wyrażających osobisty, emocjonalny i pełen zachwytu stosunek artysty do natury, pisał w 1907 roku Władysław Wankie, recenzent jego warszawskiej wystawy, na której pokazane było także Królestwo ptaków: „Podobnych tematów nie można namalować ‘wprost z natury’, trzeba je odczuć i następnie z pamięci przelać na obraz".
Józef Chełmoński:
Józef Chełmoński (Boczki k. Łowicza 1849 - Kuklówka k. Grodziska Mazowieckiego 1914) był jednym z najbardziej znanych przedstawicieli polskiego malarstwa realistycznego, twórcą rozległych pejzaży z Ukrainy i Podola, rozpędzonych zaprzęgów końskich - znanych Trojek i Czwórek - oraz wiejskich scen rodzajowych i nastrojowych pejzaży mazowieckich. Artysta - w latach 1867-1871 - kształcił się u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. W latach 1871-1874 przebywał w Monachium, gdzie krótko uczył się w Akademii u Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera, i gdzie znaczny wpływ na jego twórczość wywarło zetknięcie się z polskimi „monachijczykami”, głównie Józefem Brandtem i Maksymilianem Gierymskim. Kolejne dwanaście lat spędził w Paryżu. Pobyt tam przyniósł mu sławę i uznanie – wystawiał na oficjalnych Salonach paryskich, a wiele jego prac znalazło nabywców wśród europejskich i amerykańskich kolekcjonerów. Do kraju wrócił w roku 1887, przez dwa lata mieszkał w Warszawie, a następnie osiadł na stałe w majątku Kuklówka na Mazowszu. Malowane wówczas obrazy to przede wszystkim nastrojowe pejzaże często z motywami ptaków czy zwierząt, w których artysta dawał wyraz swego emocjonalnego i pełnego zachwytu stosunku do natury. Obok twórczości malarskiej Chełmoński zajmował się także grafiką i ilustratorstwem – w latach 1884-1892 współpracował, np. z paryskim „Le Monde Illustré”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-10-19 | 240 000 zł | 295 000 zł | N/A PLN USD |