[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
DRIADA - BOGINKA LEśNA
Nr:
716
Technika:
olej, płótno
Wymiary:
81 cm x 121 cm
Cena wywoławcza:
100 000 zł
Cena uzyskana:
100 000 zł
IInformacje o dziele:
Sygnowany p.d.: EOKUŃ | 1902 (litery E O wiązane) Na odwrocie autorskie napisy: l.g. - 19026; l.d. - EOKUŃ | 1902 ROMA Obraz był wystawiony w roku 1902 na specjalnej wystawie prac artysty w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. Reprodukowany następnie w „Tygodniku Illustrowanym”, został opatrzony następującym, literackim opisem i komentarzem krytyka: „Dryada Edwarda Okunia to nie tylko doskonale odtworzony tors niewieści na tle krajobrazu leśnego. Figura Dryady posiada [...] pewien demonizm żywiołowy. Czuć, że malarz kreślił nie zwykłą kobietę, lecz jakąś potężniejszą od pospolitych typów boginkę leśną, z którą niebezpiecznie jest się stykać, gdyż czar jej może podziałać zabójczo na człowieka. Pod względem wykonania obraz odznacza się właściwemi pędzlowi Okunia zaletami, a figura Dryady zlewa się doskonale z roślinnością, która ją otacza, w harmonijny akord kolorystyczny i plastyczny.” Walory tej kompozycji dodatkowo podkreśla oryginalna rama, doEdward Okuń:
Edward Okuń (Wólka Zerzyńska /obecnie Zerzeńska/ k. Warszawy 1872 - Skierniewice 1945) – malarz, rysownik, ilustrator – studia artystyczne rozpoczął w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1891-1893 kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, m.in. u Jana Matejki, od 1893 w Monachium u Antona Ažbe, Stanisława Grocholskiego i Szymona Hollosy’ego. Studia uzupełniał w Paryżu. Od roku 1898 stale mieszkał we Włoszech – w Rzymie, a okresowo także w pobliskim Anticoli Corrado, we Florencji, Sorrento, Amalfi i na Capri. W 1914 podróżował do Egiptu. W roku 1921 wrócił do Warszawy, gdzie w latach 1925-1930 był profesorem Szkoły Sztuk Pięknych. Jeszcze kilkakrotnie wyjeżdżał do Włoch (m.in. w 1928, 1937, 1938), a w latach 1927 oraz 1929-1932 jeździł do Jugosławii, gdzie powstał cykl pejzaży Znad Adriatyku - "Jadran". Malował dekoracyjne, stylizowane portrety, idylliczne pejzaże i kompozycje o wątkach fantastycznych i baśniowych, bliskie symbolizmowi i secesji. Często sam projektował ramy do swoich obrazów, traktując je jako integralną część tych dzieł. Był wybitnym twórcą grafiki książkowej; wykonywał ilustracje, winiety, projekty okładek, inicjały i przerywniki, współpracując m.in. z warszawskim pismem „Chimera”.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-10-19 | 100 000 zł | 100 000 zł | N/A PLN USD |