IInformacje o dziele:
Sygnowany l.d.: J Malczewski „Faun w kreacjach Malczewskiego nie zawsze tryumfuje, nie zawsze jest usposobieniem płochej radości życia i witalnej siły - bywa też czysto po ludzku bardzo biedny. Chociaż nie stary jeszcze, ale dotknięty kalectwem ślepoty, zdany jest na wzruszającą opiekę polskich dzieci, które służą mu za przewodników po trudnej do przebycia kładce. W roku 1906 wykonał artysta aż sześć wariantów tego tematu, zmieniając położenie kładki. Raz przerzucił ją poprzecznie przez rzekę, kiedy indziej umieścił ją na wprost lub na ukos. Zawsze jest przy wędrującym ślepym faunie bosy wiejski chłopczyk, na którego ramieniu się wspierał, i dziewczynka idąca za nim, ku której wyciąga rękę szukając pomocy. Jeszcze i w roku 1910 maluje artysta tę piękną scenę, ukazując grupę oślepłego fauna z towarzyszącymi mu dziećmi, współczującymi jego losowi.” ( J.Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław-Warszawa-Kraków 1968, s. 97, repr. s. 100;Jacek Malczewski:
Jacek Malczewski (Radom 1854 - Kraków 1929) - wybitny przedstawiciel malarstwa polskiego modernizmu, studia artystyczne rozpoczął w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1872-1875 uczył się pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, do którego pracowni uczęszczał ponownie w latach 1877-1879. Następnie kształcił się w Paryskiej École des Beaux Arts u E. Lehmanna (1876-1877).
W 1880 podróżował do Włoch. W 1884-1885 wziął udział – jako rysownik – w naukowej ekspedycji Karola Lanckorońskiego do Pamfilii i Pizydii w Małej Azji. Wówczas był także w Grecji i we Włoszech. W latach 1885-1886 przebywał przez kilka miesięcy w Monachium. Po powrocie zamieszkał na stałe w Krakowie, skąd wyjeżdżał jeszcze do Monachium i do Włoch. W 1896-1900 uczył w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a w latach 1911-1922 był profesorem i dwukrotnie rektorem krakowskiej Akademii. Lata 1914-1915 spędził w Wiedniu, w 1916 wrócił do Krakowa. W ostatnich latach życia przebywał głównie w Lusławicach i Charzewicach k. Zakliczyna. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (1897) oraz członkiem grupy „Zero” (1908).
We wczesnym okresie twórczości malował portrety, sceny rodzajowe i – przede wszystkim – obrazy o tematach związanych z martyrologią Polaków po powstaniu styczniowym (Śmierć Ellenai, Niedziela w kopalni, Na etapie, Wigilia na Syberii). Później, od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku tworzył obrazy o treściach symbolicznych z przenikającymi się wątkami patriotycznymi, biblijnymi, baśniowymi, literackimi i alegoryczno-fantastycznymi.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
1997-10-19 | 29 000 zł | 29 000 zł | N/A PLN USD |