IInformacje o dziele:
sygnowany p.d.: MenkesObraz pochodzi z kolekcji Lucien Letebure-Foinet w Paryżu i jest jedną z bardziej interesujących martwych natur Menkesa. Odnaleźć w nim można motywy znane z innych dzieł artysty. I tak motyw akordeonu pojawia się choćby w znanym, powstałym ok. 1925 "Autoportrecie z akordeonem" czy w obrazie "Akordeonista" z 1927. Wśród martwych z tym motywem wymienić można "Akordeon" z 1927 lub "Martwą naturę z akordeonem" z 1935. W tym ostatnim obrazie pojawia się nie tylko akordeon – ten sam co w prezentowanym tu płótnie – ale i podobne długa łodyga lilii. Porównanie obu tych dzieł pozwala datować nasz obraz na rok 1935. Umieszczony w jego tle „obraz w obrazie” – portret kobiety w czerwonym berecie – przedstawia żonę artysty, Stanisławę.
W porównaniu do dzieł Menkesa z lat dwudziestych "Martwa natura z portretem i akordeonem" charakteryzuje się spokojnymi, pozbawionymi ekspresjonistycznych zniekształceń formami, a także mniej intensywnym kolorytem. Zwiastuje to nowy amerykański okres twórczości wybitnego artysty, związany z jego wyjazdem do Nowego Jorku w grudniu 1935.
według ekspertyzy pana prof. dr. hab. Jerzego Malinowskiego
Zygmunt Menkes:
Zygmunt Menkes (Lwów 1896 - Riverdale, Nowy Jork 1986) naukę malarstwa rozpoczął pod kierunkiem Kazimierza Sichulskiego w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego. Następnie, w latach 1919-1922 studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Wojciecha Weissa. W roku 1922 wyjechał do Berlina, gdzie poznał Aleksandra Archipenkę i korzystał z jego wskazówek. Od roku 1923 stale przebywał w Paryżu. Związany ze środowiskiem artystów École de Paris, przyjaźnił się, m.in. z E. Zakiem i M. Chagallem. Uczestniczył w Salonach Jesiennych, Niezależnych i Tuileries, wystawiał w wielu galeriach paryskich. Często przyjeżdżał do kraju; był członkiem lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja i krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik, uczestniczył w wystawach we Lwowie i w Warszawie. Wiele podróżował, m.in. w 1928 był w Berlinie, a w 1935 w Hiszpanii (razem z A. Nachtem-Samborskim). W 1935 wyjechał do Nowego Jorku, gdzie osiadł na stałe i gdzie w 1936 miał wystawę indywidualną. Przez lata współpracował z tamtejszymi galeriami sztuki i wykładał w Art Students League. Malował portrety, akty, kompozycje figuralne, martwe natury i pejzaże, a po 1940 także obrazy nawiązujące do martyrologii Żydów. Jego malarstwo ulegało różnym przemianom stylistycznym. W okresie paryskim obrazy artysty bliskie były nurtom ekspresjonizmu i fowizmu. W okresie powojennym ograniczał kolorystykę, wprowadzał mocną linię konturu, bogatą fakturę, a z czasem także coraz wyraźniejszą geometryzację form.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-06-25 | 72 | 80 000 zł | - | N/A PLN USD |