Agra Art | Aukcje

- 8 października 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
STAROŚĆ I MŁODOŚĆ, OK. 1920
Nr:
9049
Technika:
akwarela, pastel, kredka, papier
Wymiary:
62.8 cm x 47.5 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł
Cena uzyskana:
26 000 zł

IInformacje o dziele:

62,8 x 47,5 cm (w świetle ramy)

sygnowany p.d.: T. Axentowicz

Ten nastrojowy obraz powtarza częsty w twórczości Axentowicza motyw siwowłosego starca i zamyślonej młodziutkiej dziewczyny, określany jako Starość i młodość. Należy do większego zespołu podobnych rodzajowo-symboliczno kompozycji o treściach związanych z upływem czasu, przemijaniem, starością. Wizerunek starca odbierany jest czasem jako utajniony autoportret artysty, towarzysząca mu dziewczyna najczęściej często nosi barwną, krakowską chustę, dominujący akcent barwny tych subtelnych kolorystycznie kompozycji.

Teodor Axentowicz:

Teodor Axentowicz (Braszów w Siedmiogrodzie 1859 - Kraków 1938) – malarz, pastelista, litograf – był jednym z najbardziej znanych i cenionych malarzy polskich. Kształcił się w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Gabriela Hackla, Aleksandra Wagnera, Gyuli Benczúra. Studia uzupełniał w Paryżu, gdzie następnie przebywał przez lat kilkanaście. Brał udział w paryskich Salonach; w 1890 otrzymał członkostwo Société Nationale des Beaux-Arts. W tym czasie wielokrotnie wyjeżdżał również do Londynu. W 1895 powrócił do kraju i zamieszkał na stałe w Krakowie, powołany na profesora tamtejszej Szkoły Sztuk Pięknych (od 1900 Akademii). W uczelni tej nauczał nieprzerwanie do 1934, dwukrotnie pełniąc funkcję rektora (lata 1910-11 oraz 1927-28). Był jednym z członków-założycieli Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, członkiem wiedeńskiej „Secesji” i współpracownikiem jej pisma „Ver Sacrum”. Powodzenie przyniosły mu zwłaszcza idealizowane wizerunki wytwornych dam oraz wdzięczne portrety dziecięce. Malował też obrazy o tematyce rodzajowej; był jednym z pierwszych malarzy Huculszczyzny i Hucułów. Tworzył obrazy historyczne i kompozycje symboliczne związane z upływem czasu, przemijaniem, starością. We wczesnym, monachijskim okresie były to obrazy utrzymane w duchu akademickiego realizmu; na późniejszą twórczość artysty wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII w. oraz dzieła malarzy współczesnych - Boldoniego, Whistlera, Sargenta. Jego obrazy cechuje dekoracyjność, elegancja, świeżość subtelnej gamy kolorów i delikatna secesyjna stylizacja. Początkowo malował olejno i akwarelą, a po 1890 przede wszystkim mistrzowsko opanowaną techniką pastelu. Zajmował się ilustratorstwem i litografią, projektował plakaty wystaw „Sztuki”.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-10-08 53 12 000 zł 26 000 zł N/A PLN USD