IInformacje o dziele:
Na odwrocie napisy ołówkiem: W.S.Stimmel oraz Boznańska.
Nalepka paryskiej firmy P.Naves zajmującej się opakowywaniem i przewozem obrazów i dzieł sztuki.
Nalepka Carnegie Institute w Pittsburghu z tytułem obrazu Portrait de jeune femme oraz nazwiskiem i adresem Olgi Boznańskiej.
Portret kobiety w szalu do niedawna był w Polsce zupełnie nieznany. Wysłany w 1913 przez Boznańską z Paryża na wystawę do Pittsburgha przez całe lata pozostawał w Ameryce. Polskiej publiczności został pokazany dopiero w 2005 i 2006 na wystawie „Boznańska nieznana” w muzeach i galeriach Szczecina, Warszawy, Stalowej Woli, Sopotu i Krakowa).
Obraz opisany i reprodukowany:
- Record of the Carnegie Institute’s International Exhibitions 1896-1996, P.H. Falk, Pittsburgh 1998, s. 45;
- A.Król, Boznańska nieznana, wyd. Fundacja Turleja, Kraków 2005, s. 132, il. s.133.
Olga Boznańska:
Olga Boznańska (Kraków 1865 - Paryż 1940) – wybitna malarka polska – kształciła się w Krakowie, początkowo pod kierunkiem matki, nauczycielki rysunków Eugenii Mondan, później u J. Siedleckiego, H. Lipińskiego, K. Pochwalskiego. W latach 1884-1886 uczęszczała także na Wyższe Kursy Artystyczne dla Kobiet przy Muzeum Techniczno-Przemysłowym. W 1886 wyjechała do Monachium gdzie uczyła się pod kierunkiem Karla Kricherdorfa i Wilhelma Dürra. Od 1889 pracowała samodzielnie i miała w Monachium własną pracownię. Od 1895 nauczała w prywatnej szkole malarstwa Theodora Humla. Z Monachium wielokrotnie jeździła do kraju, a także do Francji i Szwajcarii. W 1898 przeniosła się na stałe do Paryża, gdzie – przez lata – była jedną z czołowych postaci polskiej kolonii artystycznej. Debiutowała w roku 1886 na wystawie w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i odtąd stale uczestniczyła w wystawach krajowych i zagranicznych, zdobywając medale i wyróżnienia. W roku 1910 otrzymała francuską Legię Honorową, w roku 1938 order Polonia Restituta. Należała do wielu znaczących – polskich i europejskich – stowarzyszeń artystycznych. Główną domeną jej twórczości był portret – we wcześniejszym, monachijskim okresie często cało postaciowy, monumentalny i zwarty w formie; w czasach paryskich bardziej kameralny, nastrojowy, o zróżnicowanych walorowo plamach barwnych podporządkowanych dominacji jednego tonu, gubiących kontury i zacierających ostrość planów. Malowała też martwe natury i – rzadziej – pejzaże miejskie czy kompozycje rodzajowe.
Data aukcji | Nr kat | Wywoławcza | Uzyskana | Zmień: |
---|---|---|---|---|
2006-10-08 | 77 | 88 000 zł | 146 000 zł | N/A PLN USD |