Agra Art | Aukcje

- 8 października 2006

Obiekt w archiwum

[ status: zarchiwizowany ]
Tytuł:
KOBIETY-KWIATY Z FORTEPIANEM, 1969/1970
Nr:
9076
Technika:
sucha igła, akwaforta, kolorowana akwarelą, papie
Wymiary:
39.6 cm x 31.8 cm
Cena wywoławcza:
2 000 zł
Cena uzyskana:
8 500 zł

IInformacje o dziele:

Le Femmes-fleurs au piano,
z cyklu Hipisi (Les Hippies)

sucha igła, akwaforta, kolorowana akwarelą, papier
39,6 x 31,8 cm (odcisk płyty)
sygnowana oł. pod ryciną l.: 52/145; poniżej śr. Dali

Obraz reprodukwany i opisany w:
- A. Field, The Official Catalog of the Graphic Works of Salvador Dali, The Salvador Dali Archives, New York, nr kat. 69-13 B, s. 56, il. barwna s. 57.

Salvador Dali:

Salvador Dali (Figueres 11 V 1904 – Figueres 23 I 1989) w 1921 rozpoczął studia w Akademii San Fernando w Madrycie, do której uczęszczał z przerwami do 1926, kiedy relegowano go (nie po raz pierwszy) za anarchistyczne poglądy i ekscentryczne zachowanie. Do jego przyjaciół z czasów studenckich należeli m.in. Federico Garcia Lorca, Luis Bunuel, Rafael Alberti. Dali pasjonował się nowymi kierunkami w sztuce, wystawiał od 1925, sporo też pisał do czasopism artystycznych. W 1926 po raz pierwszy wyjechał do Paryża, gdzie poznał Picassa; ponownie był tam w 1928 i tym razem poznał Tristana Tzarę i grono surrealistów skupionych wokół André Bretona. W 1929 wspólnie z Bunuelem nakręcili film "Pies andaluzyjski". Latem poznał i związał się z Galą Eluard, odtąd dozgonną muzą. W ciągu lat 30. obmyślił i wypraktykował własną metodę tzw. paranoiczno-krytyczną, wtedy też powstały najbardziej znane jego dzieła, jak "Uporczywość pamięci" (1931). Niewielki ten obraz, wystawiony w tymże roku w Nowym Jorku na wystawie surrealistów, stał się symbolem ruchu i otworzył artyście drogę do kariery w stylu amerykańskim. Dali i Gala przebywali w USA wielokrotnie, najdłużej w latach 1939-1948, po ucieczce z ogarniętej wojną domową Hiszpanii i z kolei z zagrożonego okupacją niemiecką Paryża. Po powrocie do Hiszpanii nastąpił „okres mistyczny” w twórczości Dalego, w którym powstawały wielkie kompozycje oparte na religijnych kanonach ikonograficznych ("Madonna z Port Lligat", "Ostatnia Wieczerza"). W 1964 opublikował "Dziennik geniusza". Ostatnie lata artysty upłynęły pod znakiem podróży i ekstrawagancji. Po śmierci Gali w 1982 Dali pozostawał do końca w dobrowolnym odosobnieniu.

Data aukcji Nr kat Wywoławcza Uzyskana Zmień:
2006-10-08 81 2 000 zł 8 500 zł N/A PLN USD